۱۳۸۹ تیر ۲۰, یکشنبه

فلامنكو با طعم سازدهني


فلامنکو یک صورت هنری محلی فرد گرا و در عین حال سازمان دهی شده از آندلس می باشد که اغلب فی البداهه و خود جوش است. آواز ، رقص،و گیتار،توسط ریتم های شورانگیز جنوب اسپانیا که محل تولد جغرافیایی فلامنکو است،در هم آمیخته شده است.

کولی ها می گویند: (( فلامنکو در خون جریان دارد ))؛اما شاعر و نویسنده شهیر اسپانیا ،فدریکو گارسیا لورکا،فلامنکو را یکی از عظیم ترین ابداعات مردم اسپانیا می خواند.تن آهنگ و غزل ها ی غم انگیز فلامنکو به روشنی درد و رنج کولیان را منعکس می کنند.

چنین تصور می شود که کولیانی که به سفر خود در آندلس خاتمه دادند،از هند .و پاکستان به آنجا سفر کرده و نام خیتانو را برای خود از زبان اخیپتانو _همان مصری در زبان اسپانیای قدیمی _برگرفته بودند .گذشته از تاثیر هندیان و یهودیان ،عرب ها نیز سهم عظیمی را در شکل گیری صورت و محتوای آواز فلامنکوی امروزی را داشته اند؛این امر ابدا شگفت انگیز نیست،چرا که اعراب برای مدت هفت قرن بر اسپانیا حکمرانی کرده اند.با این حال،فقط دویست سال از عمر فلامنکو (( به صورت کنونی اش)) می گذرد.

سرچشمه فلامنکو در سنت آواز خوانی آن واقع شده است؛بنابراین نقش خواننده بسیار حائز اهمیت است . گیتار فلامنکو در اصل به عنوان یک ساز همراهی کننده به کار می رود . امروزه گیتار فلامنکو به عنوان یک هنر جداگانه توسعه پیدا کرده است. هر چند برخی از بنیاد گرایان از تلاش های متداول برای آمیختن فلامنکو با موسیقی جاز و بلوز،راک ،و پاپ ناراضی هستند،جای تعجب نیست که بسیاری از جوانان با تمام وجود، این سبک ها را در آغوش می گیرند.

سازهاي ديگري در اين سبك وارد شده و كم كم سبك هاي ديگري نيز با فلامنكو درآميخت كه از آن جمله مي توان به تركيب جز و فلامنكو اشاره نمود . پاكو د لوسيا یک نمونه بزرگ و عالی از فلامنکو است ، کسی که بیشترین علاقه را برای ترکیب فلامنكو با جز نشان داد . او را مي توان پيشگام تكنوازي گيتار فلامنكو و تركيب آن با موسيقي جز دانست . با نگاهي به آلبوم"The guitar trio" اثري مشترك از پاكو د لوسيا، ال دي ميولا و جان مك لافين ، مي توان به اوج هنرنمايي و تيز هوشي پاكو د لوسيا پي برد.

پاكو د لوسيا هنگام نواختن گیتار به وسیله گسترش دامنه های هارمونیک و ریتمیک , جز را در فلامنکو تركيب كرد . به علاوه , همچنین او مفهوم " گروه فلامنکو " را از جز دریافت کرد و اين عامل باعث شهرت و اعمال نفوذ او در میان دیگر گیتاریست ها شد . به پیروی از مفهوم موسیقی گروهي فلامنکو به عنوان کار مشترک , او کار شش سازه ( sextet ) معروف خود را تنظیم کرد , که در کنار برادرانش Ramón و Pepe آن را تنظیم کرد , به علاوه باس Carles Benavent , ساکسیفون JorgePardo , و پرکاشن Rubem Dantas هم در این تنظیم حضور داشتند .

به دليل همين ترکيب ها و نوآوري است که بعضي اعتقاد دارند فلامنکو بيش از حد شبيه جز شده است. ادعاي آنها بر اين است که "پاکو" ديگر فلامنکو نمي نوازد بلکه او با اضافه كردن فلوت ، ساکسيفون و باس و سازدهني به گروه خود فاصله زيادي از سنت و ريشه اصلي و سنتي فلامنكو گرفته است .

چيزي كه مشخص است اين است كه به طور حتم نوازنده گيتار فلامنکو كه با موزيسين هاي جز ارتباط دارد ، هرگز خود را يک نوازنده جز نمي داند در حالي که نوازنده جز که رومبا مي نوازد خود را يک گيتاريست فلامنکو معرفي مي کند. براي يادگيري فلامنکو بايد سالها خود را در دنياي فلامنکو غرق کرد تا بتوان تبادل موسيقي را فرا گرفت و دقيقا در مورد موسيقي جز نيز چنين امري صادق است. در آينده و زمانيکه موزيسين هاي دنيا گردهم مي آيند معجزه اي رخ مي دهد. هر دو گروه توانايي غني ساختن و مهم جلوه دادن يکديگر را خواهند داشت.

در اينجا اجرايي از گروه پاكودلوچيا با نوازندگي سازدهني آنتونيو سرانو براي شما گذاشته ايم تا مطلب تكميل شود .

لازم به يادآوري است به علت سرعت بسيار پايين اينترنت ، حجم فايل ها تا حد امكان كاسته شده تا همگان بتوانند از آن استفاده كنند . براي درخواست نمونه هاي با كيفيت با ما مكاتبه نماييد .

a.rafiee@gmail.com

5 نظرات:

wooli گفت...

salam aboozar jan...

mamnoon ke in matlabe kheali mofiidoo up kardiid!
be man yeki ke kheali komak kard..
manam doost daram sahme khoodamo ada konam....
az yeki az doostam ke salhast guitar flamenco mizane porso jo kardam o ye katab behem moarefii kard be name'''shiveye guitar navazie flamenco ba khoan martin''in ketab osoolan asan rabtii be guitar nadare amade ritma haoo mabanie flemenco o bazabani sade sharh dade.. be doostane alaghe mand be in sabk tosie mikonam hatman in ketabo tahiee konan...
man khoodam ke kheali alaghemand shoodamo tajiee ke beshe mikham donbaleshoo begiiram...
va baz ham az u bekhatere in matlabe ghashangetoon tashakoor mikonam....

rastii harkarii kardam nashood in ahangaro ba in link dl konam!!!!!!!!!!!!!

نمايندگي سيدل گفت...

دوست عزيز و گرامي . ممنون از توجه شما . لطفا ايميل خود را بنويسيد تا برايتان ارسال كنيم . گرچه لينك دانلود مشكلي ندارد و تست شده است . با تشكر

wooli گفت...

wooli_etm@yahoo.com

are 3 dl azash shoode vali man natoon estam :-(
merci

محمود گفت...

سلان ابوذر جان
من دانلود کردم ولی تیک داره!

نمايندگي سيدل گفت...

محمود عزيز . به خاطر اينكه حجم فايل كم شده با بعضي پخش كننده ها همخواني ندارد . براي رفع اين مشكل ، مديا پلير كلاسيك پيشنهاد مي شود