۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

سازدهني هاي لوكس

در رده ي سازدهني هاي كروماتيك حتي تا ده سال پيش هم نمي شد براي رده ي "رولكس" يا "لوكس" سازها تنوعي يافت و تا يادم مي آيد هميشه "سيلور كنسرتو" شركت هوهنر از لحاظ قيمت زبانزد بود . سازي كه "تامي ريلي" - يكي از نوازندگان برجسته هارمونيكا - در سال 1967 آن را طراحي كرد و بعد ها توسط كمپاني مشهور هوهنر و با نام سيلور كنسرتو به توليد رسيد .


سازي كه غير از زبانه ها و صفحه ي نگهدارنده ي آنها (ريد پليت) بقيه قسمت هاي آن از نقره ي خالص ساخته شده است . شانه ي آن (كامب) يكپارچه بوده و صدايي شفاف و بي همتا را مي سازد .

بعد از آن كار به ساخت "سيلور كنسرتو" اي ديگر رسيد كه "جرج پولستاد" طراحي كرد . سازي كه "تامي ريلي " خود به يكي از نوازندگان آن بدل شد و علاوه بر صداي بسيار عالي نمونه كامل يه اثر هنري به شمار مي رود .

اين نمونه هم همانند نمونه قبلي از جنس نقره ي خالص و با طراحي بسيار زيبايي از لحاظ ظاهري ساخته شده است . صداي آن بسيار عالي و كلاسيك است . همچنين اسلايد آن طراحي بخصوصي دارد و بسيار نرم و راحت حركت مي كند و نسبت به نمونه قبلي خود سبك تر است زيرا بدنه ي داخلي بصورت تو خالي ساخته شده كه باعث مي شود صداي گرمتري هم داشته باشد .

در هنگ كنگ شركتي وجود دارد با نام "هارمونيكا آرت" كه براي اين سيلور كنسرتو آپشن هاي مختلفي به شما مي دهد . شما مي توانيد سازدهني خود را با بدنه هايي با جنس برنج يكپارچه چوب آبنوس يا تركيب اين دو سفارش دهيد .

اين يكي از"سيلور كنسرتو" هاي ساخته اين شركت است . براي نمونه به طراحي ارگونوميك پدال اسلايد توجه كنيد كه در هنگاه فشردن بسيار راحت است .

همانطور كه مي بينيد اين كليد نمونه ي ديگري در سازهاي ساخت كارخانه ها ندارد . علاوه بر اين آنها قطعه ي دهاني سازدهني را نيز دوباره طراحي كردند . اين قطعه نسبت به قطعه ي اصلي عمق بيشتري دارد و سوراخ هاي آن در نت هاي پايين بزرگتر و هر چه كه نت ها بالاتر مي روند سوراخ هاي آن نيز باريكتر مي شوند . از لحاظ نشتي هوا هم بسيار خوب عمل شده و راه فرار هوا كمتر است . زيرا طراحي به گونه اي است كه از بين قطعه دهاني و شانه ساز فقط يك قطعه (اسلايد) قرار گرفته است . در صورتي كه در طراحي هوهنر اين چيدمان اينگونه است : قطعه دهاني محافظ ريل اسلايد صفحه ي تحتاني.

اين ساز هم با "شانه" ي تو پر ساخته شده و نام آن "ج.تي.سيلور كنسرتو" است با صدايي كه جديت و انرژي بيشتري دارد . در مورد بدنه ي برنجي بايد گفت صدايي كه از اين سازها توليد مي شود تقريبا متمايل است به صداي جواني يا "تين ايجر" . تصوير آن را در زير مي بينيد

در مورد سيلور كنسرتو با بدنه ي آبنوس هم بايد گفت چون شانه ي اين ساز نسبت به بقيه عرض بيشتري دارد صداي آن بسيار قدرتمند مي نمايد علاوه بر اين گرمايي دارد كه خاصيت چوب آبنوس است . عكس آن را در زير مي بينيد

سومين مدل سيلور كنسرتوي اين شركت تركيبي است از برنج و چوب آبنوس . ناگفته نماند كه هر كدام از اين مدلها براي خود شخصيت و كاراكتر حيرت آوري دارند . صداي آن بسيار خاص و تركيبي از صداي توليد شده با بدنه فلزي و بدنه ي چوبي است . مي توانيد در هياهوي پر طنين نت ها گرماي چوب آن را نيز حس كنيد (توضيح: نويسنده ي اين مطلب خود يكي از نوازندگان بزرگ سازدهني است) . تصوير اين نمونه را نيز در زير مي بينيد

خوب ! حالا مي توانيم بگوييم حق انتخاب هاي زيادي براي داشتن يك ساز لوكس و عالي داريم . نه مثل ده سال پيش فقط سيلور كنسرتو ! مدل بعدي از سازهاي لوكس ما سازدهني با نام "رنسانس" متلق به شركت سيدل است . سازي كه بدنه و اسلايد آن همه از استيل ضد زنگ و بقيه قسمت ها از برنج و نقره ي سنگين ساخته شده . بعد از مرگ "داگلاس تيت " طراح "رنسانس" و نوازنده بزرگ سازدهني اين ساز توسط كمپاني سيدل به توليد رسيد . قيمت آن بدون آپشن هاي اضافي و تونينگ چهار هزار يورو است.

صداي آن گرايش به سبك جاز يا دوران موسيقي "گرشوين" دارد . اين ساز طوري طراحي شده كه شما از لحاظ ظاهري حتي يك پيچ هم نمي بينيد . با مشاهده عكس زير مي توانيد ببينيد كه حتي شماره نت ها هم روي آن حك نشده و جز نام "رنسانس" با حالت گرافيكي بسيار زيبا چيز ديگري نيست . عكس العمل اين ساز بسيار عالي و از لحاظ نبود نشتي هوا بسيار خوب ساخته شده است .

آخرين مدل از رولكس ! هاي سازدهني ساخته ي شركت سوزوكي است . مدل "فابيولس" يا همان افسانه اي در دو مدل 48 و 64 نت . جنس كلي آن برنج است كه با نقره ي سنگين ماشينكاري و روكش شده است .

صداي آن به گفته ي مولف بسيار مدرن و تونينگ آن بسيار دلنشين است . در كنار آن طول بيشتر زبانه هاي توليد صدا باعث عمر طولاني آنها شده . اين ساز را هر چقدر هم كه آرام و با قدرت نفس كم بنوازيد باز هم صداي مطبوعي دارد و كنترل تونينگ شما از بين نمي رود . البته شايد اين به دليل جنس زبانه هاي توليد صدا باشد . در بالا عكس اين ساز افسانه اي را مي بينيد . سازي كه هر كدام از آنها را باز كنيد امضاي متخصص تست كننده نهايي را در زير پليت آن خواهيد ديد.

6 نظرات:

رضا گفت...

درود.
من از بین اینها فقط صدای سیلور کنسرتو و fabulus را شنیده ام که صدای دومی فوق العاده است.
ممنون از مطلب خوبت.
پاینده باشی.

ناشناس گفت...

سلام:
واقعا مرسی. خیلی خیلی خوب بود.مخصوصا اون fabulous رو خیلی خوشم اومد. راستی جنس reed هاش از چیه؟
Benign

نمايندگي سيدل گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
نمايندگي سيدل گفت...

فابيولس زبانه هايي از جنس "فسفر-برنز" داره كه با دقت و تكنيك بسيار عجيبي ساخته شده بطوري كه در نهايت به محصولي رسيدند كه علاوه بر نرمي و عكس العمل بسيار خوب عمر طولاني هم داره

ناشناس گفت...

سلام:
ببین در مورد عمر طولانی من متوجه نشدم که چرا به reed هاتوجه میشه در حالیکه مشکل در chromatic اینه که valve ها خیلی زود نابود میشن (البته در بیشتر مدلها). در مورد این ساز چطور؟
Benign

نمايندگي سيدل گفت...

اين چيزي كه شما مي گي احتمالا براي نوازنده هايي مثل ما كه زياد ساز نمي زنن اتفاق مي افته . وگر نه در حالت كلي خرابي زبانه ها خيلي بيشتر از بقيه جاهاست . مثلا خود فرانز اشمل به گفته ي خودش هفته اي شش هفت زبانه از سازش خراب ميشه (البته سازهاي قبلي اش ) . واسه همين ساز جديدشو طراحي كرد