۱۳۸۹ فروردین ۹, دوشنبه

معرفي ساز : Hohner XB-40


بسياري از كساني كه با ما تماس مي گيرند و تحقيقاتي در زمينه خريد سازدهني كرده اند يك سوال مشترك دارند . كدام بهتر است ؟ XB40 هوهنر يا 1847 سيدل . بايد گفت اين دو ساز را نمي توان با هم مقايسه كرد . چون كاركرد هر كدام متفاوت است و شما بر نياز خود بايد ساز را تهيه نماييد. در باره 1847 بطور مفصل در اينجا صحبت كرديم . حال به XB40 مي پردازيم :

چيزي كه اول از همه توجه را جلب مي كند موقع بيرون آوردن XB40 از جعبه است . سازي پر از لبه هاي تيز و انواع زاويه كه در مقام مقايسه فقط در سازدهني "لي اسكار" طرح قديم ديده مي شود با اين تفاوت كه در لي اسكار قديمي در دست گرفتن ساز با احساس راحتي بيشتري همراه بود . با اينكه از يك سازدهني دياتونيك صد دلاري انتظار راحتي خيلي بيشتري داريم ولي جالب اينجاست كه روش تست و نهايي كردن اين ساز هم با بقيه سازهاي صاحب نام متفاوت است و اگر شركت هوهنر مي خواست XB40 هاي ساخته شده را تك تك توسط كارشناسان خود و بصورت دستي مونتاژ و قبل از خروج از كارخانه تست و تاييد كند ، مطمئن باشيد قيمت آن تا دوبرابر هم افزايش مي يافت . همچنين بهتر بود به جاي جعبه پلاستيكي با قفلي بسيار ساده ، جعبه اي فلزي با ساختي مناسب براي آن در نظر گرفته مي شد تا حداقل حرمت سازي به اين خاصي نگه داشته شود . به هر حال تصور مي شود شركت اين كار را نكرده تا قيمت را بيشتر از اين افزايش ندهد ولي به عنوان خريدار شما مي توانيد اين چيزها را بصورت جدا تهيه كنيد . XB40 نسبت به ابعاد خود وزن بسيار كمي دارد كه باعث بوجود آمدن احساس ناخوش آيندي مي شود و ساز را سست و شكننده نشان مي دهد . به گمان نگارنده وزن بيشتر باعث ايجاد احساس بهتري براي نوازنده مي شود ، چيزي كه در سوزوكي هاموند به خوبي به آن توجه شده است . به هر حال با همه ي اينها XB40 مزايايي دارد كه نمي توان آنها را ناديده گرفت و در هنگام نواختن خود را نشان مي دهد.

دقيقا كاري را انجام مي دهد كه براي آن طراحي شده است . مي توانيد در هر نت و با استفاده از تكنيك "بندينگ" دو نت فرعي هم اجرا كنيد . به جز سوراخ شماره ي 3 كه سه نت فرعي دارد يعني همان چيزي كه در همه ي سازدهني هاي دياتونيك قابل دسترس است . البته بعضي نوازنده ها در لطافت و زيبايي نت هاي بوجود آمده در بندينگ نت هاي پايين اين ساز ايرادهايي وارد كرده اند كه به گفته ي "پت ميسين" كه مرجعي براي نوازندگان سازدهني محسوب مي شود شرح ماجرا از اين قرار است :

" من با سازدهني هاي ديگر نيز اين "بندينگ" را اجرا و با XB40 در كليد C مقايسه كردم . نتيجه چيزي نيست كه از آن به عنوان مشكل ياد كنيم . با اندكي تنظيم در زبانه هاي نت هاي پايين مي توان آن را كاملاً بر طرف كرد " .

ويندسيور هاي اين ساز به خوبي جاگذاري شده اند و از عهده ي وظايف خود بر مي آيند و جالب اينجاست كه از بعضي مدلهاي كروماتيك هم بهتر عمل مي كنند . زيرا خلاقيتي كه در جا گذاري زبانه ها و وايند سيور ها به كار برده اند باعث مي شود همكاري بيشتري در حفاظت از هوا صورت پذيرد .

به نمونه صداي اين ساز گوش دهيد

در اين ساز فاصله ي بين سوراخ ها بيشتر از حالت استاندارد است كه اگرچه به راحتي نت ها را پيدا مي كنيد ولي در بعضي تكنيك ها ي چند صدايي و آكوردها ، كار شما را كمي سخت مي كند . قطعه دهاني آن بسيار خوب و راحت است و شانه ي آن به صورتي طراحي شده كه صفحات زبانه به طور مجزا قابل جدا شدن هستند و كمك زيادي به سهولت تعميرات روي "وايندسيور" ها مي كند .

ارزش افزوده اي كه براي اين ساز تعريف شده همان "بندينگ" در هر نت است . براي مثال هنگام نواختن پوزيشن اول - نواختن در سوراخ هاي 4 تا 7 - دو راه براي شما وجود خواهد داشت :

نت C : در شماره 4 فوت كنيد يا - بندينگ دوم مكش شماره 4 را اجرا كنيد

نت D : در شماره 4 مكش كنيد يا بندينگ دوم دميدن در شماره 5 را اجرا كنيد

و به همين ترتيب براي اجراي همه ي نت ها راه دومي در نظر گرفته شده . ولي به هر حال دستيابي به "بندينگ" هاي صحيح ساده نيست و به همين دليل براي نوازندگان معمولي ، اين ارزش افزوده ي XB40 كمي گيج كننده و غير قابل استفاده خواهد بود . حتي بعضي مواقع مشكلاتي را هم براي آنها به همراه دارد . زيرا "وايندسيور" ها به تعميرات و سرويس هاي مداوم نياز دارند كه از توانايي نوازندگان معمولي كمي فراتر مي رود و ممكن است آسيب هايي به ساز خود وارد كنند كه جبران آن هزينه ي مضاعفي بر آنها تحميل كند .

در كل اين ساز با همه ي خصوصيات منحصر به فردي كه دارد يكي از مجموعه ي صدها مدل سازدهني از شركت هاي مختلف است كه مي توانيد براي خريد انتخاب كنيد . وهمانطور كه گفتيم نمي توان هيچ دو سازي را با كاركرد هاي مختلف با هم مقايسه كرد .

2 نظرات:

احسان گفت...

درود
ابوذر نوروز رو بهت شاد باش میگم
امید که یه سال پر از عشق داشته باشی

سپاس از زحمت هایی که می کشی مرد

ناشناس گفت...

سلام.
در صورت امکان لطف کنید وکتابی رو که در اینجا :
http://apsez.blogspot.com/2009/11/blog-post_5349.html
معرفی کردید برای من بفرستید. (بصورت لینک یا هر راهی که برای شما راحتتره)
ممنون.

MATIN.ZKNI@GMAIL.COM