۱۳۸۹ خرداد ۲۵, سه‌شنبه

معرفي ساز : B-redical

اول فوريه امسال (2010) شركت سازدهني هريسون اولين سازدهني اختصاصي را توليد كرد و آن را B-redical نام گذاشت . اين يك ساز كاملا حرفه اي است كه بصورت دستي مونتاژ مي شود و صدوهشتاد دلار قيمت دارد . گرچه شما مي توانيد يك هوهنر "blues bender" را با قيمت 25 دلار تهيه كنيد ولي براد هريسون بنيانگذار و مدير شركت هريسون عمر "بي رديكال" را تضمين كرده و علاوه برآن هر زبانه بصورت جداگانه قابل تعويض است. البته اين مشخصه را در سازدهني هاي برخي شركت هاي ديگر از جمله سيدل هم مي توان يافت .

براد هريسون بعد از گذراندن چهارده سال از عمرش در كار سفارشي كردن ساز دهني هاي مختلف براي نوازندگان و هنرپيشگان بزرگ ، مدت كوتاهي مشاور شركت سوزوكي در ژاپن بود . در سال 2008 در يك رقابت تجاري توانست 55000 دلار به دست آورد و با كمكي كه از دانشگاه ايليونز شمالي گرفت توانست تجهيزات خود را خريداري و راه اندازي كند . او با تلاش زياد ، طراحي هاي بي وقفه و صرفه جويي هاي بسيار موفق شد با پشتوانه ي سرمايه 200 هزار دلاري ، اولين سفارش هاي خود را در سال گذشته توسط وب سايت كمپاني هريسون ثبت نمايد . در حال حاضر شش مهندس طراح و شش مونتاژكار حرفه اي او را همراهي مي كنند . هريسون اميدوار است با رساندن آمار توليد به 30 تا 50 عدد سازدهني در روز، شروع موفقي براي پخش سازهاي خود در بازار بين المللي داشته باشد .

ظاهري ارگونوميك و صدايي بسيار عالي كه حتي در بلندترين حالت هم لطافت و نرمي خود را حفظ مي كند و "بندينگ" هايي كه براي آن نياز به تلاش زيادي نداريد قسمتي از مزاياي اين سازدهني است . همچنين تكنيك هاي حرفه اي overblow و over drawبسيار راحت و دقيقا مطابق با آنچه كه بايد باشند اجرا مي شوند بطوري كه نوازنده احساس مي كند هيچ مانعي و محدوديتي براي اجراي قطعات موسيقي نخواهد داشت . به گفته ي هريسون هدف اصلي اين است : احساسات خود را آنگونه با ساز بيان كنيد كه با صداي خود بيان مي كنيد . ساز فاصله اي است بين نوازنده و آنچه مي نوازد و باور ما اين است كه نوازنده فقط بايد به قطعه ي در حال اجرا تمركز كند .

در كليه قسمت هاي اين سازدهني (حتي كوچكترين فواصل و زوايا) ، تمامي موارد ارگونوميك رعايت شده است .

فرآيند ساخت اختصاصي و ويژه ي هريسون دقت و كيفيت بي مانندي را در توليد زبانه ها به ارمغان آورده و "بي رديكال" محصولي خاص است با كيفيتي خاص . سازي بسيار شكيل كه بي مانندي آن فقط در ظاهر نيست . ساخته شده تا آن را بنوازيد و لذت ببريد و باز بنوازيد و باز لذت ببريد .

در روكش ضد ضربه آن مي توانيد تلفيق بي نقصي از زيبايي و عملكرد را ببينيد . دو عاملي كه يكي از زيباترين و خوش صدا ترين سازدهني هاي موجود در دنيا را مي سازند .

پشت سازدهني و ارتفاع روكش و فرم آن بصورتي است كه صداي بلند و با قدرت زيادي خواهيد داشت . البته سيستم خاص دريچه هاي كناري هم بصورت خاص براي همين كار طراحي شده است . اين سيستم ، به طرز حيرت آوري در كيفيت صداي ايجاد شده و متعادل كردن آن تاثير دارد .

خصوصيات منحصر بفرد "بي-راديكال" به اين شرح است :

- 8 نقطه اتصال با روكش(كاور) ، ضد ضربه ترين سازدهني موجود در دنيا را موجب شده است

- دو استوانه ي كوچك برنجي تقويت شده صفحه زبانه را در جاي خود كاملا ثابت مي كند

- اتصال جداگانه ي روكش ها كار را براي تنظيمات نوازنده هاي حرفه اي كاملا راحت مي كند

- سيستم دريچه هاي كناري

- شانه ي تركيبي چوب كامپوزيت كاملا ضد رطوبت با طراحي كاملا خاص

- پوشش و رنگ خاص براي شانه ي ساز كه طنين زيبايي را موجب مي شود

- صفحه زبانه كاملا دقيق بدون هيچ راه فرار هوا

در حال حاضر اين ساز دهني با آپشن اضافه اي قابل خريداري است كه ده دلار براي خريدار هزينه بر مي دارد : هر چيزي سفارش بدهيد تا سقف سي كاراكتر روي كاور پايين با ليزر حك مي شود . موردي كه گر چه روي صداي ساز تاثيري ندارد ولي شخصيت ساز را كامل مي كند . يك سازدهني خاص با پيامي خاص چيزي است كه ارزش معنوي زيادي خواهد داشت .

متاسفانه با توجه به "ف ي ل ط ر" ! هاي رنگارنگ در اينترنت موفق به پيدا كردن نمونه هاي اجرا شده با اين سازدهني نشديم . مي توانيد در سايت يوتيوب با جستجوي نام B-redical آن را بيابيد .

منابع : وب سايت هريسون - شبكه خبري CNN

گردآوري و ترجمه : apsez

12 نظرات:

wooli گفت...

wow...
nemiidoonam fkr nakoonam az in ziiba tar ham beshe tarahii kard....
mikham faghat negash koonam...
fogholadast ...

fkr konam khealia ye saze asil va ghadiimio mese hohner ya seydelo be in saze jazabo foogholade tarjih miidan.
vase khoode man esalate saz mohem tare .

rasti note uo ahangaro peyda nakardid?!

نمايندگي سيدل گفت...

دوست گرامي . ممنون از اينكه نظرات خود را در اينجا درج مي كنيد . بايد گفت بعضي مواقع كارآيي و زيبايي و بقيه موارد آنقدر جذاب است كه اصلا به اصالت توجهي نمي شود . اين هم از آن موارد است ! به نظر مي آيد هر نوازنده ي سازدهني حداقل يك كوك از اين ساز را آرزو خواهد كرد (با توجه به نوازندگاني كه مي شناسيم و اين ساز را تست و تاييد كرده اند مي گوييم) . در مورد آهنگ هاي درخواستي شما هم به چشم . حتما در اولين فرصت تلاش خودمان را خواهيم كرد .

ناشناس گفت...

B-Radical dorosteshe , na B=Redical. mer30 az matlabe khuberun

ناشناس گفت...

ممنون از اینکه این ساز رو معرفی کردین. رفتم به سایت اشون واقعا جالب بود. خیلی ساز زیبایی ساختن. من ساز هام سوزوکی هستن و ازشون خیلی راضی هستم اما واقعا جالبه داشتن یکی از این ساز ها هم.

wooli گفت...

salam...
ye sooal dashta aboozar jan ''Hohner Mellow Tone''herfeie tere ya larry adler?
mersi

نمايندگي سيدل گفت...

دوست عزيز ، به نظرم mellow tone از larry adler مناسب تر و حرفه اي تر است ولي با همين حدود قيمت (كمي بالاتر) مي توانيد يك Super 64 Chromonica هم به انتخابتان اضافه كنيد كه ساز بسيار خوبي است و نت هاي بيشتري هم در اختيار خواهيد داشت

محمود گفت...

سلام
آقا این سازش خیلی خوشکله ، هر چی نگاه میکنم سیر نمیشم ، دمش گرم خیلی سلیقه به خرج داده........
ممنون از مطلب

ناشناس گفت...

سلام.
من خیلی به سازدهنی علاقه دارم و میخوام ببینم دیر یست که برم و یاد بگیریم؟! 19 سالمه و تاحالا سازهایی مثل گیتار و پیانو رو هم کار کردم.

اگر میشه چندنوع مارک خوب همراه با قیمتشون هم معرفی کنید.
مرسی.
نیلوفر.

نمايندگي سيدل گفت...

خانم نيلوفر ؛
هيچ سني براي يادگيري دير نيست . مخصوصا در سازدهني كه هيچ محدوديتي براي آن نمي توان قائل شد . ضمن اينكه بزرگترين امتياز شما اين است كه زمينه موسيقي هم داريد . در مورد انتخاب سازدهني بايد بگوييم بستگي به قيمتي دارد كه در نظر داريد . ضمن اينكه بايد نوع ساز خود را نيز مشخص نماييد . دياتونيك يا كروماتيك؟ منتظر تماس شما هستيم
a.rafiee@gmail.com

ناشناس گفت...

سلام.
من برای شما یک ایمیل فرستادم.
منتظر پاسختون هستم.
نیلوفر.

wooli گفت...

salam aboozar jan

agha man bad az koli gashtan ye note az ahange smooth criminal peyda kardam....

valii ye kam kkeyfiiat nadareee o yezaro kochiike..
taz e nemiidoonam male che saziie?!

akhar man arezo e zadane in ahangoo ba khoodam be goorr miibaram..

khoolase in linkeshe''http://www.musicnotes.com/images/productimages/mtd/mn0037339.gif''man ke natoonestam azash ziiad estefade koonam..

harkas tonest ke hichii harkas ham behtareshoo dasht manam darjaryan bezare!

wooli گفت...

rastii ye chiize dg in nite to game ''c majore''in saite saite khoobie miishe toosh ye chand ta note peyda kard''www.musicnotes.com''ine... batashakoor