۱۳۸۸ اسفند ۳, دوشنبه

معرفي ساز : BIG SIX

لذت نوازندگي در هر مكان

يكي از سازهاي مورد علاقه بسياري از نوازندگان سازدهني (هارمونيكا) سازدهني 1847 است كه در اينجا به معرفي آن پرداختيم . اكنون به فرزند خلف سازدهني 1847 مي پردازيم : BIG SIX بر خلاف ظاهر كوچك خود دنيايي بزرگ را براي هر نوازنده اي متصور مي شود . شما ديگر محدوديتي براي حمل و نقل ساز خود نداريد و در هر جايي كه باشيد مي توانيد خود و ديگران را با طنين دلنشين سازدهني محظوظ كنيد بي آنكه نگران خراب شدن و رطوبت گرفتن و ديگر مشكلات احتمالي ساز خود باشيد . "پت ميسين" يكي از محققان بزرگ سازدهني كه مرجعي براي نوازندگان محسوب مي شود در مورد اين ساز مي گويد :

مدتها يكي از شوخي هاي من اين بود كه چرا شركت هاي سازنده وقت خود را براي ساخت سازدهني ده سوراخ هدر مي دهند در حالي كه يك نوازنده معمولا به ندرت بيش از شش سوراخ را در يك قطعه استفاده مي كند . و خوب , حالا مي بينيم كه سيدل يك ساز شش سوراخه كامل ساخته است كه هيچ شباهتي به يك مزاح ندارد .

"بيگ سيكس " در واقع يك سازدهني 1847 است كه گوشه ي آن پريده بدون آنكه هيچگونه خدشه اي در كيفيت و ساختار بي مانند , روكش كروم , شانه ي چوبي و زبانه هاي استيل آن پديدار شود . فقط اندازه ي آن به 7 سانتي متر تغيير يافته و علاوه بر آن در بسته بندي استثنايي آن يك بند آويز گردني مخصوص نيز قرار داده شده است . شايان ذكر است كه اين بسته بندي فقط نقش حفاظ ندارد و در ايجاد افكت ها و تكنيك ها نيز مورد استفاده قرار مي گيرد .

اين ساز در دو تونينگ "بلوز" كه دقيقا همان نت هاي شماره يك تاشش سازدهني بلوز در كوك C است و تونينگ " فولك" كه نت هاي شماره 4 الي 9 در كوك low C است ارلئه مي شود .

به نوازندگان بلوز توصيه مي شود يك "بيگ سيكس" از هر تونينگ را همراه خود داشته باشند . زيرا نواختن قطعه هاي بلوز پوزيشن سوم با تونينگ فولك اين ساز نيز بسيار دلنشين است . هر دوي اين تونينگ ها صداي بسيار رسا و كاملي دارند . دقيقا همان صدايي كه در 1847 بلوز مي شنويم . تنها ايرادي كه مي توان از آن گرفت اين است كه چرا فقط در كوك C توليد مي شود . كاش شركت سيدل اين ساز خارق العاده را در كوك هايي مثل A و G و F نيز توليد مي كرد . به هر حال من فكر مي كنم يكي از دلايلي كه باعث شده اين ساز را در كوك هاي ديگر نبينيم اين است كه سيدل خواسته رونق سازدهني 1847 را بعنوان سازدهني نوستالژيك و گل سرسبد اين سازنده ي بزرگ سازدهني حفظ نمايد . علاوه بر اين شما به عنوان سرگرمي و با صرف مبلغي بسيار مناسب يك " بيگ سيكس" مي خريد و آنچنان مجذوب صدا و توانايي هاي آن مي شويد كه نمي توانيد از خريد سازهاي ديگر سيدل اجتناب كنيد .

هم اكنون امكان خريد اين ساز براي علاقه مندان داخل كشور فراهم آمده . قيمت فروش اينترنتي اين ساز سي و پنج هزار تومان است . براي چگونگي از نحوه ي سفارش به اينجا مراجعه فرماييد .

۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

متنوع ترين سازها در فروشگاه اينترنتي سازدهني

از زماني كه اولين كلاس هاي رسمي آموزش هارمونيكا (سازدهني ) در ايران شروع شده مدت زمان زيادي نمي گذرد . در اين مدت نوازندگان و هنرجوياني كه به اين ساز علاقه مند میشوند و قصد خريد سازدهني دارند راه هاي زيادي را پيش روي خود نمي بینند:

- آنهايي كه مي توانند و امكانات دارند ساز دلخواه خود را از كشورهاي خارجي خريداري مي كنند كه این امر دارای مشکلات ويژه خود است و علاوه بر آن هميشه ساز با قيمت تمام شده ي خيلي بيشتر از حد معمول به دستشان مي رسد همچنين اينگونه خرید شامل هیچگونه گارانتی و خدمات پس از فروش نخواهد بود.

- برخي با خريد ساز از استادان خود , بسنده مي كنند و بنا بر دلايلي این مسئله همواره همراه با مشکلات فنی بسیاری همراه است و چون این خرید ها غالبا در ابتداي آموزش انجام مي پذيرند هنرجويان متوجه ايرادات ساز خريداری شده نخواهند گردید.در اين مورد نمونه هاي مثال زدنی بسياری موجود است.

- عده اي با خريد سازهاي ارزان قيمت چيني اين مشكل را حل مي كنند كه در واقع ممكن است در ابتدا اينگونه بنمايد كه مشكل مرتفع شده ولي در نهايت مشكلات بي شماري در نوازندگي به هنرمندان تحميل مي شود زيرا تكنيك ها با اين سازها قابل اجرا نيستند و علاوه بر آن صداي ناكوك و عمر كوتاهي دارند .

- يكي ديگر از راه هاي پيش رو خريد از فروشگاه هاي ساز است كه تعداد آنها به انگشتان يك دست هم نمیرسد و اين تعداد كم باعث شده تنها يك يا دو شركت سازنده و آن هم بصورت محدود برخي سازهاي خود را در ايران ارائه كنند و متاسفانه از لحاظ تعميرات و قطعات يدكي نيز هميشه مشكلات متعددی وجود دارد .

همه ي اين عوامل ما را بر آن داشت با پيگيري و تحقيق و مكاتبه با نوازندگان سازدهني در كشورهاي مختلف يكي از برند هاي بسيار معتبرجهان را كه تا كنون در ايران نبوده است شناسايي و با رايزني با شركت مربوطه تحت عنوان نمايندگي وارد كشور نماييم . روي "نمايندگي" تاكيد ويژه داريم چون از لحاظ كيفيت , قيمت عرضه در ايران , خدمات پس از فروش (حتي در حد يك زبانه يا پيچ ) و سفارشي كردن ساز با چيدمان نت دلخواه شما اگر اولين نباشيم در رده هاي برتر خواهيم بود . و ديگر اينكه "سيدل" از لحاظ كيفيت و قيمت و تنوع ساز يكي از شركت هاي صدر جدول است .

نا گفته نماند كه با توجه به تعرفه هاي بسيار بالا و شگفت آور گمركي براي ترخيص انواع سازدر ایران معمولا قيمت سازهاي وارداتي بسيار بالاتر از قيمت فروش سازنده است . ولي با تمهيداتي كه براي اين موضوع انديشيده ايم مي توانيد انواع ساز را با قيمت كاملا مناسب تهيه فرماييد .

براي اولين اقدام تعدادي ساز با كوك استاندارد در مدلهاي مختلف ترمولو و دياتونيك و كروماتيك قابل عرضه است كه ليست مدل ها و قيمت فروش آن با احتساب تا سقف ده درصد تخفيف ويژه فروش نوروزي را در جدول مشاهده مي كنيد . نوازندگاني كه سازهاي خاص يا كوك هاي ديگري در نظر دارند مي توانند با مراجعه به سايت سيدل و انتخاب ساز مورد علاقه ي خود با ما تماس گرفته و ثبت سفارش كنند تا در مدت زمان کوتاهی ساز به آنها تقديم شود . براي جلوگيري از هر گونه تاخير و موازي كاري خواهشمنديم طبق روش و زمانبندي زير ثبت سفارش فرماييد:

واريز حد اقل مبلغ دويست هزار ريال به شماره ملي كارت 6544- 3396 - 9910 - 6037 يا حساب شماره 0100333001003 سيبا بانك ملي ايران شعبه فخررازي كد 0086 به نام ابوذر رفيعي دستجردي.

سفارش خود را همراه با كد فيش واريزي از اول تا هشتم هر ماه به آدرس a.rafiee@gmail.com يا شماره تلفن 09367262028 اطلاع رساني نماييد . حد اكثر تا پايان آن ماه كليه سفارش ها همراه با ضمانت كتبي سلامت به آدرس پستي شما ارسال يا بصورت حضوري تحويل شما مي گردد .

براي سازهاي موجود در ليست زير نيز مي توانيد ابتدا پس از اطمينان تلفني از موجود بودن ساز در فروشگاه و هماهنگي قبلي براي رزرو ساز , با واريز مبلغ به شماره حساب داده شده فوق و ارسال كد آن به ايميل داده شده , ساز را خريداري نماييد . بنا بر موقعيت جغرافيايي شما حد اكثر ظرف مدت سه روز ساز را همراه با ضمانت كتبي سلامتدريافت خواهيد كرد .

كليه اطلاعات مرتبط با سازدهني ها را در همين وبلاگ مي توانيد بخوانيد .

۱۳۸۸ اسفند ۱, شنبه

معرفي ساز : Seydel Fanfare Tremolo

نكته: اين يك آگهي نيست . يك همكاري دو طرفه براي استفاده نوازندگان از بهترين سازها با مناسب ترين قيمت هاست...

نمونه هاي سازدهني ترمولو به وفور در بازار يافت مي شود ولي ظاهر خاص "فانفار"آن را از بقيه جدا مي سازد . سازدهني ترمولويي كه عكس آن را در بالا مي بينيد عنوان يونيك را يدك مي كشد . زيرا غير از شركت سيدل سازنده ي ديگري مشابه اين ساز را توليد و عرضه نمي نمايد .

طراحي اين ساز به گونه اي است كه به آساني مي توانيد با كمترين ميزان نفس به طنين و صدايي برسيد كه معمولا از يك سازدهني ترمولو بعيد به نظر مي رسد . در مقايسه با ديگر سازهاي ترمولو نوازنده در اين ساز بسيار راحت مي تواند نفس خود را تنظيم كند و جالب اينكه قطعه دهاني آن كاملا مشابه ساز دهني كروماتيك دي لاكس ساخته شده است .

اگر ساز دهني دي لاكس سيدل را به خوبي بشناسيد (در آينده درباره ي آن خواهم نوشت) در مي يابيد كه فانفار يك سازدهني ترمولوي معمولي نيست و كاملا حرفه اي عمل مي كند . بلندي صداي آن به گونه اي است كه در مقابل ديگر سازها و در اجراهاي مشترك كاملا خودنمايي نموده و صداي آن قابل تشخيص است .

علاوه بر آن قطعه اي جانبي به نام " مگا فون" براي آن طراحي شده و بطور مجزا قابل خريدن است كه نه تنها ساز شما را جذاب و حرفه اي نشان مي دهد بلكه در اجراي تكنيك هايي مانند "وا وا" و ويبره هاي دست كاملا صداي ساز را در اختيار دستان شما قرار داده و مي توانيد تكنيك هاي خود را با بلندي صداي مطلوب اجرا نماييد .

نمونه اي تصويري از صداي اين ساز حرفه اي را از اين جا مي توانيد گوش كنيد . قطعه اي در سبك ايرلندي كه توسط james conway و با ساز ترمولوي فانفار كليد "جي " نواخته شده است .

http://www.4shared.com/file/225824912/b3b8df4/Tremolo_Set___Cooleys_-_Sean_S.html

با تشكر از "بلوز هارپز" عزيز كه اين آهنگ را در كلوب سازدهني گذاشته بود . من يك مقدار فايل را سبك تر كردم تا همه بتوانند استفاده كنند . اگر نسخه اصلي را خواستيد از اينجا دانلود كنيد .

اين ساز بي مانند هم اكنون با قيمت استثنايي "نود و پنج هزار تومان" در اختيار علاقه مندان ايراني قرار گرفته است . كليه سازهاي سيدل با ضمانت تقديم نوازندگان مي گردد . براي اطلاع از شرايط فروش اينجا را ببينيد

۱۳۸۸ بهمن ۲۷, سه‌شنبه

معرفي نوازنده : Beata Kossowska

وقتي صحبت از نوازندگان معروف سازدهني مي شود معمولا موضوع كمي مردانه مي شود . زيرا خانم هاي نوازنده سازدهني در سطح بين المللي كم تعداد به نظر مي رسند . با اين حال اين كميت بر كيفيت كارهاي اين بانوان تاثيري نمي گذارد . قبلا نوازنده خوش ذوق يهودي "ميشل آدلر" و نوازنده ي خوبي همچون "كريستل برتون"را معرفي كرده بودم . اما مطلب امروز متعلق است به "بيتا كوزوسكا" . بدون هيچ شكي "بيتا" يكي از سريع ترين و خوش ذوق ترين نوازنده هاي سازدهني است . تا حدي كه منتقدان نوازندگي او را در سازدهني با نام " جو ساترياني " در گيتار الكتريك مقايسه مي كنند . او در سبك هاي بلوز و راك و پانك مهارت خاصي دارد و با استيل نوازندگي خاص خودش هر قطعه اي را كاملا از آن خود مي سازد . آنچنان كه گويي قطعه براي او ساخته شده .

" بيتا" به تمام معني يك نوازنده ي جهاني بوده و با تسلط به چند زبان همواره دنبال تجربه هاي جديد است . از لحاظ خوانندگي نيز در اوج به سر مي برد و در روي صحنه اجراهاي به يادماندني زيادي علي الخصوص در ممفيس و پاريس داشته . بيش از ده سال است كه در روي صحنه اجرا مي كند و نام او در چند جاي كتاب ركوردهاي گينس ثبت شده و از افرادي است كه واقعا با موسيقي زندگي مي كنند .

تا كنون آلبوم هاي زيادي از "بيتا" منتشر شده و در فيلم هاي سينمايي پرشماري هم صداي او يا ساز او را مي شنويم . او همچنين در جاي جاي دنيا به عنوان استاد براي " harmonica masterclasses " تدريس موسيقي و ساز مي كند .

"بيتا" در سال 2008 با نقل مكان به آلمان گروه سه نفره اي تشكيل داد با عنوان " UNINTED BLUES EXPERIENCE " . اعضاي گروه او Bernreuther (guitar) و Bayer (accoustic bass) هستند و با قرابتي كه در سبك نوازندگي بين اين سه وجود دارد كارهاي بسيار خوبي را به دنياي موسيقي عرضه مي كنند .

او نيز همانند ديگر بزرگان سازدهني همچون " Charlie Musselwhite" و "René Giessen" يكي از دوستداران شركت سيدل و عاشق سيدل 1847 است و در باره ي اين ساز مي گويد :

براي بار اول كه 1847 را نواختم در ذهنم آن را با سازهاي ديگرم مقايسه كردم و جواب اين بود : بسيار دقيقتر با صداي كامل و رسا و شكلي كاملا مناسب براي افكت ها و در دست گرفتن. با همه ي سازهاي سيدل نواخته ام و همه ي آنها نسبت به حالت معمول نشتي هواي بسيار كمتري دارند كه كار نوازنده را بسيار راحت مي كند . علاوه بر اين از كساني كه به آنها نوازندگي آموزش مي دهم بارها شنيده ام كه سيدل براي آنها اصطلاحا ساز "راه دستي" است .

كاملا متحير مي شويد اگر بدانيد تكنيك "OverBlow" با 1847 چقدر ساده اجرا مي شود . اين سادگي در اجراي تكنيك به كساني كه در اجراي تكنيك ها گيج شده اند كمك بسيار زيادي مي كند . علاوه بر آن مدت زمان طولاني تري طنين صدا خواهيد داشت . من شخصا طراحي لبه هاي آن را خيلي دوست دارم , بسيار با لبها و صورت شما ملايم است گويي كه دقيقا براي نوازندگي سريع من طراحي شده . اغراق نمي كنم چون ساز دهني من در اجراهايم سيدل 1847 است .

يكي از اجراهاي اين نوازنده ي بزرگ را اينجا گذاشتم تا بشنويد . خواننده و نوازنده ي هارمونيكا در اين قطعه خود اوست ...

۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

معرفي جزئيات : Reed's WindSaver

در بيشتر سازهاي كروماتيك هنگامي كه به داخل آن نگاه مي كنيد چيزي شبيه چسب هاي سفيدي مي بينيد كه معمولا در يك يا دولايه و با جنسي شبيه پلاستيك روي لبه هاي زبانه هاي توليد صدا چسبيده اند . اينها همان "وايند سيور" ها هستند . نام آن سرنخي از عملكرد آن را به شما مي دهد و در حقيقت جنس اصلي آنها از چرم است .

مانند تمام سازهاي دياتونيك در مدل هاي كروماتيك نيز هر محفظه ي عبور هوا داراي دو زبانه است . يكي براي مكش و يكي براي دمش . ولي زبانه هاي كروماتيك معمولا نسبت به زبانه هاي همنظير خود در دياتونيك كمي بلند تر و ضخيم تر طراحي شده اند . بنا بر اين وقتي كه نتي را مي نوازيد چه در هنگام مكش چه در هنگام دمش راه فرار هوا از كناره هاي زبانه ي ديگر سوراخ كه فعال نيست بيشتراز سازهاي دياتونيك است . كه البته مقداري از اين مشكل با طراحي هاي نوع دريچه هاي ورود هوا جبران مي شود . ولي براي تكميل شدن هر چه بيشتر اين عايق كاري "والو" ها يا "وايند سيور" ها وارد كار مي شوند . كار آنها اين است : وقتي كه شما در ساز مي دميد آن زبانه اي كه مخصوص مكش است را كاملا به صفحه زبانه مي چسباند و بالعكس هنگام مكش شما راه فرار هوا از كنار زبانه هاي دمش ساز را قفل مي كند و كمترين ميزان نشتي هوا را از كنار زبانه ي غير فعال موجب مي شود . البته "وايند سيور" ها نگهداري و تعميرات مداوم نيز لازم دارند و در شرايط محيطي متفاوت روي عملكرد ساز تاثير مي گذارند كه براي كاربران تازه كار كمي مشكل مي نمايد .

سازدهني هاي كروماتيكي هم هستند كه از ويند سيور استفاده نمي كنند . كه البته يك چيز اساسي را از قلم انداخته اند تا ساز با قيمت مناسب تر و ارزانتري به دست نوازنده برسد . بيشتر اين سازها چيني بوده و تحت عناوين زيادي همچون هيرو – تور – لارك و ... به فروش مي رسند و البته در بعضي از آنها نبود " وايند سيور" منجر به ايجاد افكت هاي جديدي هم مي شود ! بعضي از آنها هم قطعه دهاني پلاستيكي همانند سازهاي ترمولو يا اكتاو دارند و نوع دريچه هاي هوا و نداشتن "ويند سيور" باعث ايجاد دو صداي هم پوشاننده مخصوصا در تكنيك بندينگ مي شود . هم اكنون يكي از بهترين سازهاي كروماتيك بدون "وايند سيور" و با كمترين ميزان نشتي هوا و دريچه هاي بهينه شده را شركت سيدل آلمان طراحي و ارائه مي كند كه در مبحث قبلي به آن پرداختيم

معرفي ساز : Seydel Chromatic Standard

نكته: اين يك آگهي نيست . يك همكاري دو طرفه براي استفاده نوازندگان از بهترين سازها با مناسب ترين قيمت هاست...

سازدهني كروماتيك استاندارد ده سوراخ و دوازده سوراخ

اين مدل بدون والو (وايند سيور) بوده و نگهداري از آن بسيار راحت است و بر خلاف بسياري از سازدهني هاي موجود در بازار قابل تعمير مي باشد . از خصوصيات آن اين است كه تعميرات آن تقريبا مجاني تمام مي شود و اگر بعد از مدتها ساز شما نياز به تعميرات پيدا كرد علاوه بر مزيت در دسترس بودن كليه قطعات يدكي حتي در حد يك زبانه ! بابت آنها تقريبا مبلغي بسيار ناچيز پرداخت مي كنيد . اين مدل فقط به كساني كه تازه به جمع نوازندگان پيوسته اند توصيه نمي شود . با توجه به كيفيت صداي عالي و كوك بودن ساز نوازندگان حرفه اي نيز مي توانند در ساعات تمرين خود با اين ساز نوازندگي كنند و سازهاي گران قيمت خود را براي اجراي روي صحنه و ضبط هاي استوديو نگه دارند . همچنين مي توانيد اين ساز را در فضاي آزاد و در طبيعت بدون نگراني بنوازيد . زيرا مشكلات سازهاي داراي ويند سيور كه با شرايط محيطي سريع تحت تاثير قرار مي گيرند را نخواهيد داشت . به هر حال : هر چيز به جاي خويش نيكوست ! و توصيه مي كنيم سعي نكنيد آن را جايگزيني براي كروماتيك دي لاكس بدانيد . سازي كه در آينده به آن خواهم پرداخت.

شانه ي اين ساز از جنس پلاستيك فشرده بوده و در دو مدل ده سوراخ (چهل نت) و دوازده سوراخ (چهل و هشت نت ) ارائه مي گردد و از لحاظ ظاهري نيز قسمت دهاني و كاورهاي آن در دو مدل عرضه مي شود كه در عكس قابل مشاهده است .

در حال عليرغم كيفيت بسيار بالاي محصولات سيدل متاسفانه تا كنون اين سازها در ايران موجود نبوده است . هم اكنون جهت تهيه اين ساز با قيمت كاملا استثنايي مي توانيد با ايميل من يا شماره تماس 09367262028 ساعت 20 الي 21 تماس بگيريد . قيمتي كه براي اين ساز آلماني صاحب نام خواهيد پرداخت نسبت به كاركرد ساز واقعا مناسب است . ساز با ضمانت كتبي و به شرط سلامت كامل تحويل داده مي شود . اگر بعد از مدتها ساز شما نياز به سرويس كامل يا جزئي پيدا كرد كليه قطعات يدكي به سرعت و در كوتاهترين زمان ممكن و كمترين هزينه قابل دسترسي است . بقيه محصولات به ترتيب معرفي خواهند شد و قيمت پخش در ايران به اطلاع دوستان خواهد رسيد .