۱۳۸۸ بهمن ۲۷, سه‌شنبه

معرفي نوازنده : Beata Kossowska

وقتي صحبت از نوازندگان معروف سازدهني مي شود معمولا موضوع كمي مردانه مي شود . زيرا خانم هاي نوازنده سازدهني در سطح بين المللي كم تعداد به نظر مي رسند . با اين حال اين كميت بر كيفيت كارهاي اين بانوان تاثيري نمي گذارد . قبلا نوازنده خوش ذوق يهودي "ميشل آدلر" و نوازنده ي خوبي همچون "كريستل برتون"را معرفي كرده بودم . اما مطلب امروز متعلق است به "بيتا كوزوسكا" . بدون هيچ شكي "بيتا" يكي از سريع ترين و خوش ذوق ترين نوازنده هاي سازدهني است . تا حدي كه منتقدان نوازندگي او را در سازدهني با نام " جو ساترياني " در گيتار الكتريك مقايسه مي كنند . او در سبك هاي بلوز و راك و پانك مهارت خاصي دارد و با استيل نوازندگي خاص خودش هر قطعه اي را كاملا از آن خود مي سازد . آنچنان كه گويي قطعه براي او ساخته شده .

" بيتا" به تمام معني يك نوازنده ي جهاني بوده و با تسلط به چند زبان همواره دنبال تجربه هاي جديد است . از لحاظ خوانندگي نيز در اوج به سر مي برد و در روي صحنه اجراهاي به يادماندني زيادي علي الخصوص در ممفيس و پاريس داشته . بيش از ده سال است كه در روي صحنه اجرا مي كند و نام او در چند جاي كتاب ركوردهاي گينس ثبت شده و از افرادي است كه واقعا با موسيقي زندگي مي كنند .

تا كنون آلبوم هاي زيادي از "بيتا" منتشر شده و در فيلم هاي سينمايي پرشماري هم صداي او يا ساز او را مي شنويم . او همچنين در جاي جاي دنيا به عنوان استاد براي " harmonica masterclasses " تدريس موسيقي و ساز مي كند .

"بيتا" در سال 2008 با نقل مكان به آلمان گروه سه نفره اي تشكيل داد با عنوان " UNINTED BLUES EXPERIENCE " . اعضاي گروه او Bernreuther (guitar) و Bayer (accoustic bass) هستند و با قرابتي كه در سبك نوازندگي بين اين سه وجود دارد كارهاي بسيار خوبي را به دنياي موسيقي عرضه مي كنند .

او نيز همانند ديگر بزرگان سازدهني همچون " Charlie Musselwhite" و "René Giessen" يكي از دوستداران شركت سيدل و عاشق سيدل 1847 است و در باره ي اين ساز مي گويد :

براي بار اول كه 1847 را نواختم در ذهنم آن را با سازهاي ديگرم مقايسه كردم و جواب اين بود : بسيار دقيقتر با صداي كامل و رسا و شكلي كاملا مناسب براي افكت ها و در دست گرفتن. با همه ي سازهاي سيدل نواخته ام و همه ي آنها نسبت به حالت معمول نشتي هواي بسيار كمتري دارند كه كار نوازنده را بسيار راحت مي كند . علاوه بر اين از كساني كه به آنها نوازندگي آموزش مي دهم بارها شنيده ام كه سيدل براي آنها اصطلاحا ساز "راه دستي" است .

كاملا متحير مي شويد اگر بدانيد تكنيك "OverBlow" با 1847 چقدر ساده اجرا مي شود . اين سادگي در اجراي تكنيك به كساني كه در اجراي تكنيك ها گيج شده اند كمك بسيار زيادي مي كند . علاوه بر آن مدت زمان طولاني تري طنين صدا خواهيد داشت . من شخصا طراحي لبه هاي آن را خيلي دوست دارم , بسيار با لبها و صورت شما ملايم است گويي كه دقيقا براي نوازندگي سريع من طراحي شده . اغراق نمي كنم چون ساز دهني من در اجراهايم سيدل 1847 است .

يكي از اجراهاي اين نوازنده ي بزرگ را اينجا گذاشتم تا بشنويد . خواننده و نوازنده ي هارمونيكا در اين قطعه خود اوست ...

1 نظرات:

احسان گفت...

درود ابوذر
میشه یه کم در مورد نمایندگی سیدل در ایران (که چند روز پیش گفته) توضیح بدی؟