۱۳۸۸ دی ۲۳, چهارشنبه

معرفي نوازنده : Rhythm Willie


"ليتل ويلي" اسم اصلي او است . گرچه خودش اعتقاد داشت نام او بايد "ريتم ويلي" باشد . او با اين نام دو آلبوم در سالهاي 1940 و 1950 ضبط كرد . او همچنين نوازنده اي بود كه نامش معمولا كنار نوازندگان پيانو همچون "لي براون" و " پيتي ويتس تراو" مي آمد . قطعاتي كه توسط "لي مك كوي" تنظيم مي شد .

البته حدس زده مي شود كه اين "لي مك كوي" در حقيقت خود او باشد ولي گمان ديگري نيز هست . زيرا "رابرت لي مك كوي" كه با نام "نايت هاوك" شناخته شده تر است نيز در همان زمان با "ويتس تراو" قطعاتي را ضبط كرده است . ولي طرز نوازندگي او با "ريتم ويلي" بسيار متفاوت است و بنابراين به صراحت نمي توان گفت تنظيم كننده ي او خودش بوده يا آن يكي !

گفته مي شود "ويلي" سفيد پوست بوده ولي هنوز هيچ مدركي دال بر تاييد يا رد اين موضوع يافت نشده . در مورد او گفته اند تا سال 1970 در شيكاگو زندگي مي كرده و اواخر عمر دچار بيماري هاي ذهني شده بود .

استيل نوازندگي او بسيار به نوازندگان بزرگ "بلوز" قديمي نزديك است با كمي اصلاح و مقداري پيش رفته تر از آنان . تا حدي كه كمي طعم و بوي "جاز" را نيز در آن آميخته . مخصوصا تاثير فراواني كه از "لوييس آرمسترانگ" گرفته را ميتوانيد به خوبي در اين آهنگ "گرشوين" بشنويد . قطعه اي كه فكر نكنم جاي ديگري بتوانيد بشنويد ! را اينجا آپلود كردم كه آن را با سازدهني كليد "سي" و در پوزيشن اول در سال 1950 نواخته است . كيفيت جالبي ندارد چون به سختي از روي صفحات بزرگ قديمي برگردانده شده .

"ويلي" پوزيشن اول سازدهني را با شفافيت خاصي مي نواخت و از او قطعاتي كه در "كراس پوزيشن" نواخته باشد ضبط نشده است . اما قطعا اين دليل آن نيست كه در اين پوزيشن ها قطعه اي نداشته باشد .

و يك نكته ي ديگر : به ياد داشته باشيد پشت سر "هوارد لوي" كه عنوان اولين نوازنده "جاز" سازدهني ده سوراخ را از آن خود كرده پيشگامان گمنامي هم بوده اند ! در مطلب قبلي گفته بودم : روي زمين هيچ چيزي جديد نيست .

11 نظرات:

ناشناس گفت...

ممنون.البته قبل از اون larry adler آهنگ i got rhtyhm رو خیلی قشنگ تر به همراه یکی از نوازنده های گیتار جز نواخته بود.
میشه گفت larry adler اولین کسی بود که با سازدهنی به شکل جدی آهنگ های جز رو ضبط کرد.
تو این دنیا هیچی جدید نیست
:-)
حسین

نمايندگي سيدل گفت...

ممنون از يادآوري . داري آهنگشو يا نه ؟! لينك بده اگه داري . مطمئنم لري آدلر يه چيز متفاوت اجرا كرده و خيلي زيباتر

میثم گفت...

سلام apsez جان
منم یکی از طرفدارای پروپا قرص سازدهنی و گیتارم.حدود 6 ساله که گیتار میزنم(البته نه بصورت حرفه ای,فقط واسه دل خودم میزنم)گیتارو خیلی دوست دارم بطوریکه با شنیدن صداش از خودم بیخود میشم.گاهی وقتا سازدهنی هم میزنم صداش دیوونه کننده س.به شما و همه ی دوستان گیتاریستم هم پیشنهاد میکنم یه بار امتحان کنین(سازدهنیو)مطمئنا پشیمون نمیشین.به امتحانش می ارزه.ساز ارزون قیمت و در عین حال با ارزشیه که یکمی مورد بی لطفی قرار گرفته.راستی من لینکت کردم....خوشحال میشم بهم سر بزنی...بازم مزاحمت میشم...فعلا.....meysam1985.blogfa.com

حسین گفت...

َAdler یک بار تو سال 1938 با django اجرا کرده که کیفیتش ( از لحاظ ضبط) زیاد خوب نیست.چند بار دیگه هم تو سالهای 1970 - 1984 و یک بار هم تو آلبوم Glory of gershwin اجرا کرده(با وکال).کدوم رو میخوای؟

حسین گفت...

راستی ابوذر من فیلم زیاد نگاه میکنم.فیلم هایی مثل پاپیون ، روزی روزگاری در آمریکا ، و فیلم های تو این سبک.نمیدونم چرا ولی اصلا از فیلم سازدهنی نادری خوشم نمیاد !

میثم گفت...

بازم سلام...
مرسی که نظر دادی.اینکه نمی تونی لینکم کنی اصلا اشکالی نداره...آخه من تو رو لینک کردم و همیشه بهت سر میزنم...راستی ممنون از تذکری که دادی همین الان اصلاحش کردم...امیدوارم هر چه زودتر با مطب جدیدت که احتمالا در مورد"ویلیام کلارک"هستش(چه باهوشم من)آپ کنی...فعلا

نمايندگي سيدل گفت...

حسين: اون سازدهني امير نادري كه مي بيني من كه نذاشتم ! خودش اومده . من كانال سازدهني يوتيوب را گذاشتم . اون هم اومده خودش . از اون آهنگ هم هر چند تا كه باشه و هر چند تا اجرايي كه بفرستي من پايه ام
ميثم : حتما

f2 گفت...

khoshhalam ke weblogemoono doost dari... rasti mikhay tabadol link dashte bashim??? montazere pasokhetam dooste khoobam

میثم گفت...

سلام
مرسی که اومدی
میگم apsez جان تبلچر آهنگ گل ارکیده رو واسه سازدهنی میخوام.میتونی کمکم کنی؟ ممنون میشم...

Unknown گفت...

khaste nabashi :) dastet dorost

نمايندگي سيدل گفت...

ميثم جان . تبلچر اگه مي خواي توي تالار گفتگوي كلوب سازدهني بيا و از بچه هاي اونجا پرس و جو كن . متاسفانه من زمان ندارم كه بتونم كمكي كنم .حتما بيا كلوب . حسين احمدي و معصومه و بلوز هارپز مي تونن كمكت كنن احتمالا