۱۳۸۸ دی ۱۶, چهارشنبه

معرفي ساز : پدر بزرگ Suzuki SCT-128


مثال جالبي هست كه ميگه : هيچ چيزي در اين كره ي خاكي جديد نيست ! قبلا در ياهو سيصد و شصت (خدايش بيامرزاد!) سازدهني ترمولوي كروماتيك شركت سوزوكي را معرفي كرده بودم . سازي كه در سال 2004 و با نام "اس سي تي 128" توليد شد و عنوان اولين سازدهني ترمولوي كروماتيك را براي خود كسب كرد . ولي مثال ابتداي مطلب اينجا هم صحت خودشو نشون داد : اين اولين سازدهني ترمولوي كروماتيك نبود ! در فاصله ي كوتاهي بعد از جنگ جهاني دوم و در خلال تصرفات آمريكا در ژاپن زندگي كماكان ادامه داشت و مخترعان هنرمند هم همچنان فعاليت مي كردند . شاهد اين امر عكس هاي بالاست كه سازدهني ترمولوي كروماتيك را نشان مي دهد كه در همان سالها ساخته شده . در حقيقت اين مدل تشكيل شده از دو سازدهني ترمولوي مجزا است كه يكي در كليد " سي" و ديگري در كليد " سي ديز" ساخته شده و شما مي توانيد از دسته ي چرخاني كه در سمت راست آن تعبيه شده براي حركت قطعه دهاني بين دو سازدهني استفاده كنيد . در اين عكس پوشش اين سيستم برداشته شده و شما دنده هاي درگير را مي بينيد :

متاسفانه به گفته ي مالك اين ساز قسمت اصلي به علت مرور زمان به هم چسبيده و قابل باز كردن نبوده است ولي زبانه هاي توليد صدا روي شانه اي از جنس باكليت سوار شده و با سوزن هايي مهار گشته اند . با دانستن اينكه باكليت كاملا شكننده است پس عكسي از داخل ساز نخواهيم داشت .

با اينكه اين ساز داراي حق امتياز و حق اختراع هاي ژاپني مختلفي روي آن است ولي هيچ كس به حق انحصاري آمريكايي آن توجهي نكرده : شماره ثبت 2256682 سال 1941 . شركت "توراهاچي ماشينو" كه بيشتر آمريكايي بوده و در زمينه سازدهني ثبت هاي فراواني به نام خود داشته و در 1960 با نام تجاري "ماشينو" فعاليت مي كرده . احتمالا با اين مطلب يك مورد ديگر به دعواي آمريكا و ژاپن اضافه شد !

9 نظرات:

ناشناس گفت...

سلام:
جالب بود ممنون
Benign

احسان گفت...

درود

ابوذر من هر کار می کنم نمی تونم تبلچر مجتبی کبیری رو با سوآن بزنم

میشه بگی با چه نتی شروع میشه؟

نمايندگي سيدل گفت...

زياد مهم نيست . من هم هر كاري مي كنم نمي تونم اين آهنگو بزنم مثل اون !!! هر چي باشه استيل نوازندگي بابك صفرنژاد خيلي خوبه . قطعه با نت C# شروع ميشه . البته اون چيزي كه مي شنوي با اون آهنگ هم فرق داره . بيشترش بخاطر نوع صدا برداري و ميكروفون و اكو و ايناست . تاثيرش زياده . طوري كه حتي بعضي اساتيد بزرگ بلوز همراه با ساز دهني اكو و آمپلي فاير هم پيشنهاد ميدن

ناشناس گفت...

سلام:
برای 12 سوراخه نوشته اون tab رو. راستی شما هر دو سوان 10 سوراخه دارین یا 12 سوراخه؟ چرا 10 سوراخه؟ چرا 12 نه؟
Benign

ناشناس گفت...

سلام.عالی مینویسی.دمت گرم باشه همیشه انشاالله.
راستی اون قطعه مجتبی کبیری هم با نت سل شروع میشه.در مورد ضبط هم که توضیح دادی زیاد تاثیر داره دقیقا حق با شماست.الان خود صفرنژاد هم نمیتونه اونجوری بزنه.
lol

نمايندگي سيدل گفت...

آخ آخ ! حواسم نبود اشتباهي خوندم از اونور ! آره با سل شروع ميشه . من سوان ده سوراخه داشتم ولي كم كم داره تموم ميشه ! همه ي زبانه ها در حال از بين رفتن است . منم نمي دونم چرا ده سوراخ سوان بهتره . ولي ميگن بهتره

امید گفت...

سلام ابوذر جان
خوبی خسته نباشی. ممنون که به وبلاگ من سرزدی. من تمام کارای تصویریت رو ( همونایی له لباس نپوشیدی !!!!!)دانلود کردم هم کارات رو ذوست دارم هم خودت رو باور کن یه جورایی خیلی با کارات کیف کردم.
در مورد وبلاگ الان امتحاناتم هست ولی واسه بعد از امتحانات دارم حدود 10 تا کار آماده میکنم که اماده شد خبرت میکنم.اگه خوشت اومد لینکم کن من هم الان با اجازه لینکتون کردم.
راستی نت یا تبلچر بهار ویوالدی که نواختی رو میخوام اگه لطف کنی.dastanpour66@yahoo.com
خلاصه خیلی گلی.

ناشناس گفت...

سلام:
میخواستم بدونم از دوستان کسی تا حالا از سایت guitar dooni خرید کرده یا نه؟ در این سایت بک سری ساز سوان دیدم، میخواستم بدونم قایل اطمینان هست خرید از این سایت یا نه.
اینم آدرسش:
http://shop.guitardooni.com/index.php?app=sub_category&id=36

نمايندگي سيدل گفت...

آخه سوان چي هست كه حالا بخواي از جاي قابل اطمينان هم بخري ! بابا يه كم خرج كن و چيني نگير . من خيلي پشيمونم كه چرا سوان گرفتم . ولي در كل خريد اينترنتي ساز چيز خوبي نيست به نظرم . مگه اينكه از اهلش بخري . مثل خارجيا يا فروشگاههاي خيلي معتبر كه بصورت فيزيكي هم موجوديت دارن و ميشه در صورت مشكل داشتن ساز پيگيري كرد