۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

معرفي ساز : NC64 Concert

نواختن سازدهني همواره مشكلات خاص خودش را دارد . ولي بدترين مشكلي كه مي توانيد با سازخود داشته باشيد شكسته شدن يا ترك برداشتن زبانه هاي توليد صداست . مشكلي كه من بعد از دو هفته با سازدهني چيني خودم پيدا كردم . البته من فكر مي كردم علت آن ناشيانه برخورد كردن من با ساز بوده ولي وقتي ديدم حتي بزرگترين نوازندگان سازدهني هم بعضاً همين مشكل را پيدا مي كنند كمي وجدانم آسوده شد ! به هر حال :

اخيراً فرانز اشمل كه يكي از برترين نوازنده هاي سازدهني كلاسيك دنياست به همراه دوستش "لوتز نول" موفق شده اند يك سازدهني بسازند كه به قول عاميانه "مرگ ندارد" و عمر آن بسيار طولاني است . جالب اينجاست كه اين ساز جديد ورويايي حاصل پنج سال تلاش و تحقيق اين دو نفر است . اشمل معمولاً 6 تا 8 ساعت از روز فقط تمرين نواختن سازدهني مي كند و معمولاً در يك هفته به همين تعداد زبانه هاي سازدهني خراب مي كند . اگر چه خوشبختانه سازدهني تعمير پذير است ولي اين عمل نوعي اتلاف وقت و هزينه به شمار مي رود .

همين دليل كافي بود تا اشمل و نول به فكر ساخت سازدهني كنسرتو NC64 بيفتند . سازي كه زبانه هاي آن از جنس فولاد مخصوص درجه يك و كمي بلند تر از حد معمول ساخته شده و سيستم اتصال آن به "ريد پليت" به گونه اي است كه بسيار ساده و سريع مونتاژ مي گردد . ريد پليت ها از جنس برنج سخت با روكش طلا است . شانه ي ساز يا بدنه اصلي از جنس پلاستيك هاي سنگين و قطعه جلويي كه با دهان نوازنده تماس دارد نيز از جنس برنج و روكش طلاست .

پدال اين ساز از جنس برنج با روكش كروم سخت بوده و كليه قسمت هاي عبور هوا قابل شستشو مي باشد . دو روكش (كاور) ساز از جنس طلاي پرداخت شده است و هر كدام بطور مجزا به بدنه پيچ مي شوند .

البته كاربرد طلا معمولاً شما را ياد سازها و اجناس لوكس اشرافي مي اندازد ولي بايد گفت كه گاهي اوقات خاصيت اين فلز باعث مي شود چشم خود را روي قيمت ببنديد ! قابل توجه اينكه اشمل براي تست اين مدل 20 ماه است با اين ساز تمرين مي كند و بعد از اين مدت هنوز يك زبانه هم از اين ساز از بين نرفته است و جالب تر اينكه براي ضبط دو آلبوم اخير خود (كلاسيك دو و كلاسيك سه) كه هنوز براي فروش رسمي در بازار ارائه نشده هم از سازدهني كنسرتو NC64 استفاده كرده است كه به گفته ي كساني كه سمپل هاي اين آلبوم ها را شنيده اند صدايي خارق العاده و بسيار عالي دارد .

در عكس فرانز اشمل و سازدهني كنسرتو NC64 را مي بينيد . با توجه به اينكه هنوز هيچ عكسي از اين سازدهني ارائه نشده است همين عكس فعلا كفايت مي كند . مطمئن باشيد خبر جديدي از اين ساز رسيد درباره اش مي نويسم . البته اين ساز يك ركورد ديگر را هم خواهد شكست . قيمت احتمالي آن حدوداً 10 هزار يورو خواهد بود ... ادامه دارد

يشنويد سمپل يك - نمونه صداي ساز از آلبوم كلاسيك 2

بشنويد سمپل دو - نمونه صداي ساز از آلبوم كلاسيك 2

بالاخره اخبار جديدي از اين ساز به دست ما رسيد . اينجا بخوانيد

5 نظرات:

ناشناس گفت...

سلام:
خیلی جالبه.البته این که ساز کروماتیک هستش و قیمتشون اصولا بالاست (حتی سازهای کروماتیک درجه یک سوزوکی هم گرون هستند.)
در مورد دیاتونیک هم seydel 1874 به نظر خیلی با دوام میاد. جایی رو میشناسین که اصولا seydel داشته باشه؟
ممنون
Benign

نمايندگي سيدل گفت...

در مورد سيدل يه مطلب توي همين صفحه هست .مي توني بخوني .براي خريدش هم حسين احمدي مي تونه كمكت كنه فكر كنم . يه ايميل بهش بزن
توي لينكهاي من با عنوان : يك وبلاگ خيلي خوب فارسي

ناشناس گفت...

سلام:
نمیدونم شنیدی یا نه اما مثل اینکه این ساز رو نمیخواد به صورت انبوه تولید کنه (البته من شنیدم فقط) و سالی چند تا به صورت سفارشی و دست ساز تولید کنه. خیلی خوبه که کیفیتش بالاست اما وقتی که انبوه تولید نشه به معنی اینه که ارزون هم نمیشه که برای خرید منطقی باشه!!!
Benign

نمايندگي سيدل گفت...

اين درسته . ولي بهتره ما هم بر اساس نياز خودمون ساز بخريم . مطمئناً نياز من و شما به سازدهني با نهايتا يه سوپر كرومونيكا يا سوپر شصت و چهار ايكس هوهنر و يا scx سوزوكي بر طرف ميشه . اگه به اونجا برسي كه نياز شما يه nc64 باشه مطمئن باش از لحاظ نوازندگي اينقدر معتبر شدي كه اين مبلغ با درصدي جزئي از فروش يك آلبومت جبران بشه ! به خدا

salar گفت...

با سلام بااجازه ی شما نیمی از مطلبتون را برای وبلاگم برداشتم البته با اسم منبعی که این مطالب را از داخلش برداشتم صفای شما Salar