۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

بررسي مشكل : سوراخ شماره ي 2

هنگامي كه بصورت تك نت سازدهني را مي نوازيد معمولا با خود فكر مي كنيد كه چرا اين سازها در سوراخ شماره ي 2 مشكل دارند ! يا اين سوال كه : ببخشيد . اين ساز مشكل داره . ميشه يكي ديگر را امتحان كنم ؟!

اين چيزي بود كه من هم هنگام خريد سازدهني Suzuki Hammond خودم باهاش درگير بودم . ولي اين مشكل نيست . اين خصوصيت يك سازدهني خوب است ! سوراخ شماره ي 2 يك زبانه بلند است كه به همراه شكاف (slot) بزرگ خود در هنگام مكش يك نت مستقيم و دونت غير مستقيم (bending) ايجاد مي كند . بنابراين شما بايد بياموزيد چگونه بين زير و بمي صدا و ميزان قدرت مكش خود ارتباط مناسب برقرار كنيد . زبانه هاي بم نسبت به زبانه هاي صداي زير از قدرت عكس العمل كمتري برخوردارند و با كمي بي دقتي ممكن است هنگام مكش هوا , بخوبي كار خود را انجام ندهند .نت هاي بندينگ به اين صورت بوجود مي آيند : شما هر گونه كاري مي توانيد بكنيد تا فشار هواي ورودي به حلق خود را تغيير دهيد ! ولي روش اصلي آن فرو كشيدن هوا با قدرت و جمع كردن لبها و كشيدن زبان به ته دهان مي باشد . با كمي مانور روي لبها و فشار هوا نت هاي شما اجرا مي شوند . البته معمولا اوايل كار نت هاي دقيقي به دست نمي آوريد ولي چاره اي نيست و اين مرحله اي است كه گذر از آن اجتناب ناپذير است . اما مشكلي كه در ابتداي مطلب اشاره كرديم اينجاست : وقتي شما از سوراخ شماره 1 الي 4 مكش مي كنيد سوراخ شماره ي 2 معمولا صداي مخلوط و ناموزوني دارد ولي نگران نباشيد . ساز شما خراب نيست .

پس مشكل كجاست ؟

مشكل اينجاست كه علاوه بر تنظيم درست هوا و لب ها شما نبايد با ساز احساس غريبي و خجالت زدگي كنيد . دقت كنيد كه شما در حال بوسيدن عمه ي خود نيستيد ! و بايد ساز خود را بعنوان يك معشوق گرم و خاص احساس كنيد . علاوه بر اين توانستن تشخيص شماره هاي روي كاور سازدهني بوسيله لب بالايي مي تواند بسيار به توانايي هاي شما به عنوان يك نوازنده كمك كند . به اين نكته هم توجه كنيد كه شما بايد هوا را به آرامي و بادقت بسيار از ميان يك شيار عبور دهيد و با در نظر گرفتن اينكه در درك كردن حس و كنترل اعضاي خود تازه كار نيستيد, سعي كنيد بدون هيچگونه تقلايي اين كار را انجام دهيد . هنگام تنفس , زبان خود را آزاد بگذاريد و سعي كنيد روي ديافراگم خود كنترل بيشتري داشته باشيد - اين كار به شما كمك مي كند كم كم بتوانيد همزمان كه مي نوازيد با بيني خود تنفس را ادامه دهيد و معمولا در اجراهايي كه تنفس خيلي اهميت دارد شما را ياري مي كند - و سعي كنيد صبور باشيد . اين خصوصيت سوراخ شماره ي 2 است كه در نگاه اول فريب مي دهد ولي با گذشت زمان كم كم به يكي از محبوب ترين قسمت هاي سازدهني شما تبديل مي شود . مخصوصاً وقتي سازدهني cross را مي نوازيد . اما آخرين نكته : شما مي توانيد با دميدن هوا در سوراخ شماره 3 دقيقاً همان نت اصلي سوراخ شماره ي 2 هنگام مكش هوا را داشته باشيد . ولي هرگز سعي نكنيد در آهنگ آن ها را جايگزين هم كنيد زيرا اين ترتيب نت گذاري روي سازدهني دلايل خوبي دارد كه در اجراي موسيقي خواهيد فهميد . به هر حال هيچ راهي براي فرار از سوراخ شماره ي 2 با نت اصلي و آن دو نت دوست داشتني و مهم كه در هنگام bending به دست مي آيد نخواهيد داشت .

apsez

0 نظرات: