۱۳۸۸ اسفند ۲۵, سه‌شنبه

درباره ي آهنگ back to black


آهنگي كه با هر بار شنيدن زيباتر مي شود

اين آهنگ از آلبومي است به همين نام و دومين آلبوم استوديويي "ايمي واينهاوس" نويسنده ي ترانه و خواننده ي "R&B" بريتانيايي است . با رونمايي از اين آلبوم در اكتبر 2006 سر و صدايي برپا شد و تك آهنگ "بك تو بلك" بود كه نظر منتقدان را بيش از بقيه ي آهنگ هاي آلبوم به خود جلب كرد .

صداي كاملا پخته و روش اجراي بسيار حرفه اي و پراز احساس "ايمي" هيچ راهي براي رسانه هاي رده بندي موسيقي نگذاشت جز اينكه آن را يكي از آهنگ هاي رده ي اول تا دهم معرفي كنند .

بيشتر عكس هاي "ايمي" جنجالي و ‍ژوليده است و دليلي ندارد جز اعتياد به الكل و انواع مواد مخدر . تا حدي كه از او به عنوان اسطوره ي مخدر نيز ياد مي كنند . او متولد 1983 در لندن است و همچون مواد مخدر ، در موسيقي هم همه چيز را تجربه كرده . در بيست سالگي با انتشار اولين آلبوم توانست كانديداي دريافت بهترين آلبوم سولوي زنان و بهترين كار هنري بريتانيا شود و در بين آهنگ هاي برتر رده ي سيزدهم را كسب كند . در سال 2006 آلبوم "بك تو بلك" او از لحاظ فروش دو بار در بريتانيا رده اول را فتح كرد و بالاخره در سال 2007 اين آلبوم به آمريكا رسيد و مستقيم به ليست ده آلبوم برتر جدول رفت .

البته موفقيت هيچ وقت بدون دردسر نبوده است و براي "ايمي" فشار بيش از حد رسانه ها و مطبوعات و درشت نمايي مسائلي از زندگي خصوصي اش هزينه اي بود كه براي ستاره شدن بايد مي پرداخت . قسمتي از اين هزينه ها براي خودش و همچنين دنياي موسيقي بسيار مفيد بود : در سال 2008 بعد از افشاي فيلمي كه او را درحال كشيدن مخدر نشان مي داد مجبور شد بر خلاف گفته هايش در آهنگ "Rehab" ، براي حفظ چهره ي هنري خود به مركز بازپروري برود و يك ماه بعد از لحاظ سلامت و ظاهري در حدي بود كه بتواند در پنجاهمين دوره ي "گرمي" معتبرترين جايزه موسيقي جهان - به تنهايي پنج جايزه را از آن خود كند .

درباره ي آهنگ : به نظر نويسنده تنها حالتي كه مي توان به زبان فارسي براي آن متصور شد همان اصطلاح "غم لشكر انگيزد" حافظ است . "ايمي" فضاي زيبايي را در شعر متصور شده و گويا تنها كسي كه از عهده ي بيانش برمي آيد خود اوست . مانند آهنگسازي كه براي صداي خواننده ي خود آهنگ مي سازد او نيز شعر را براي صداي خود گفته . صدايي سهل و ممتنع ، صدايي سرشار از غم و هوس با ته مايه اي از استيصال . ترانه ي اين آهنگ را اينجا بخوانيد . پر است از استعاره هاي زيبايي همچون : tiny penny rolling up the walls inside كه علاوه بر اينكه كسي غير از خود او نمي تواند باشد ولي براي همه ي شنونده ها صدق مي كند . يا آن خداحافظي هاي ساده اي كه دنيايي در پشت خود نهان دارد :

We only said good-bye with words
I died a hundred times
You go back to her
And I go back to black

آهنگ را از اينجا بشنويد و حالا اصل ماجرا یعنی "بک تو بلک" و سازدهنی:

كريستلا برتون كيست : نوازنده ي فرانسوي كه بطور اختصاصي سازدهني " 1847 سيدل " مي نوازد . او از چهار سالگي موسيقي را شروع كرده و در سن بيست و چهارسالگي بود كه بطور اتفاقي سازدهني را كشف مي كند و به گفته ي خودش از دنياي كسالت بار "آبوا" و فلوت آزاد شده و ديگر به آنها دست نمي زند .

به مدت يازده سال از دوران موسيقي و حتي سازهني دور بوده و خودش مي گويد " به شدت درگير هزينه هاي زندگي و اجاره خانه و ... بودم" . ولي بنا بر بعضي دانسته ها او هم همچون "ايمي" روزگاري در بازپروري سپري كرده و خوشبختانه هم اكنون دوباره به دوران طلايي خودش بازگشته است . او سازدهني را بصورت خود آموز شروع كرد و با اصرار فراوان توانست بالاخره خود را به عنوان شاگرد استاد مسلم سازدهني Jean-Jacques Milteau تثبيت كند . مي توانيد با ساعتي 20يورو در كلاس هاي خصوصي و از راه دور كريستل شركت كنيد و نكات ظريفي از او بياموزيد كه به قول معروف در قوطي هيچ عطاري يافت نمي شود .

يكي از درس هاي آموزش سازدهني در مطالب گذشته نواختن ساز روي آهنگ ها بود . توانايي ويژه ي "كريستل برتون" در اجراي روي آهنگ ها هميشه زيبايي خاصي به كار مي دهد و شما آهنگ را بسيار جذاب تر از قطعه ي اصلي مي شنويد . براي نمونه "بك تو بلك" با اجراي سازدهني "كريستل" روي آهنگ اصلي آنچنان جذاب و زيبا و پراحساس شده كه گويا از ابتدا در آهنگ وجود داشته و به شخصه اميد دارم اجراي دو نفره ايي از اين دو بانوي هنرمند ببينيم .

اجراي آهنك "بك تو بلك" را با سازدهني كريستل در اينجا ببينيد

البته غير از آهنگسازي خوب ، شعر زيبا و صداي خاص "ايمي" و تكنيك هاي سازدهني "كريستل" موارد ديگري نيز در زيبايي آن تاثير داشته اند كه از آن جمله مي توان به حس و حال مشترك "ايمي" و "كريستل" اشاره كرد . گفتني است كريستل اين ويدئو را در نيمه هاي شب و تنهايي و بي خوابي ضبط كرده است.

پيشنهاد اين مطلب را دوست گرامي "ميس شانزليزه" داد و منتظر نظرات ايشان و ديگر دوستان براي اضافه كردن به مطلب هستيم.

a.rafiee@gmail.com

4 نظرات:

جزیره در کهکشان گفت...

سازدهنی عزیز
داستانی نوشتم که خودم از نوشتنش کیفور شدم . . . لینکی که اون دفعه توی بلاگم گذاشتی فیلتر شده . عکس ها را هم از آپلودر 2 لینکدونی من دوباره بگذار که دیده بشه . این کار رو به خاطر حرف گوش کنی ات کردم . فونتت را کمی بزرگتر کن . برایت از جزیره مهمان خواهد آمد .
عیدت مبارک جانا .






میس شانزه لیزه

Anniversary گفت...

سلام

سال نو مبارک

با آرزوی بهترین ها

ANNIVERSARY

ناشناس گفت...

سلام
عیدت مبارک....
از "امی واینهاوس"آهنگ هایی رو گوش دادم و خوشم اومده بود....
دلیل اینکه زیاد ژولیده عکس داره رو دقیقا نمیدونستم که با پست مفیدتون متوجه شدم.
مثل پست های دیگرت خیلی مفید بود....
...................
من و تو دست به دست میخواهیم
به سر و صورت این غم ها زینم
دست باران بهاری گیریم
بوی عید تا نخورده بینیم
"تنها"

میثم گفت...

سلام
چطوری ایوذر جان
سال نو رو بهت تبریک میگم.امیدوارم مثه سال گذسته و صد البته بیشتر از سال گذشته پرکار و به روز باشی.برات آرزوی سلامتی و پیروزی میکنم.ببخشید که کم سر میزنم آخه این روزا اینقد مشکلاتم زیاد شده که نمیتونم سرمو بخوارونم.راستی قالب جدید مبارک خیلی باحال تر شده.
فعلا....