۱۳۸۹ مهر ۱۳, سه‌شنبه

مهندسي شيمي و سازدهني

در عكس (نوازنده سازدهني) : todd parrot

امروزه سازدهني ها تنوع مواد بسيار زيادي پيدا كرده اند . چه در ساخت زبانه ها و روكش و چه در ساخت شانه كه قسمت بدنه سازدهني به شمار مي رود . اين تنوع مواد نه تنها بر ظاهر ساز تاثير دارد بلكه در عمر و عملكرد و نوع صداي سازدهني نيز تاثيراتي دارد و شما مي توانيد علاوه بر نوع كارآيي ، بنا به نوع سليقه تان نيز ساز خود را انتخاب نماييد . اين عمل را "كاستومايز" يا سفارشي كردن مي گويند . سفارشي كردن ساز يكي از علومي است كه در ايران تا كنون به آن پرداخته نشده و متاسفانه هنوز هم كسي كه در اين زمينه فعاليت كند در كشور ما رويت نشده است . بنابر اين ما در اينجا سعي داريم به گوشه اي از اين فنون بپردازيم شايد علاقه منداني در زمينه سفارشي كردن سازدهني پيدا شوند . شايان ذكر است كه در مقاله هاي پيشين به برخي سازهاي سفارشي شده پرداخته بوديم و اينك قسمتي ديگر از اين ماجرا :


غير از دستكاري نت ها و زبانه ها و فرم ها ، قسمتي از سفارشي كردن سازدهني به تغيير مواد به كار رفته در آن برمي گردد . با توجه به گستره ي عظيم مواد مصنوعي توليد شده ، دنياي سازدهني نيز از اين امر بي نصيب نمانده و طراحان بصورت حرفه اي به سفارشي كردن سازها بر اساس اين مواد جديد مي پردازند . شانه هاي رنگارنگ از جنس CORION "كورين" يكي از اين تغييرات است . شما مي توانيد با پرداخت هزينه اي بيشتر از حد معمول سازدهني اختصاصي خودتان را داشته باشيد كه وزني مابين يك سازدهني شانه چوبي و يك ساز شانه فلزي داشته و رنگ ها و طرح هاي متنوعي را در بر مي گيرد . اين ماده ي جديد پليمري كه در دهه 60 ميلادي ساخته شد در ابتدا بصورت يك فرمول محرمانه در آمريكا استفاده مي شد و ده سال بعد به عنوان كانتر آشپزخانه و حمام سر از بازار در آورد .

نمونه اي از محصولات با جنس كورين

ترکیبات کرین به این صورت است : اکریلیک پلیمر، آلومینیوم تری هیدرات ( کل ترکیبات)، رنگ دانه های افزودنی. کرین به عنوان ترموستینگ پلاستیک (گرما سخت) شناخته شده است. اما می تواند در دمای 149 درجه سانتیگراد به عنوان ترمو فرمد نیز ظاهر شود. در این حالت کرین را نسبت به میزان ضخامتی که دارد می توان تا شعاع 25 میلی متر خم کرد و فرم های منحصر به فردی را به وجود آورد. این خاصیت از ویژگی های متمایز کرین محسوب می شود. کرين در 3 ضخامت 6 و 12.7 و 19 میلی متر تولید می شود. برای ایجاد ضخامت بیشتر در کار، کرین را به همراه لایه ای از MDF به عنوان پایه کار استفاده می کنند. معمولا ضخامتی که در کار استفاده می شود 38 mm است . 12.7mm کرین و 25mm ماده ی دیگر به عنوان پایه

تنوع رنگی کرین بالغ بر 130 رنگ با بافت های متنوع نیز است. یکی از دلایلی که کرین به عنوان کانتر آشپزخانه استفاده می شود، رنگ سفید خیره کننده ی آن است

ویژگی ها و امتیازات Corian:

سطح کرین به دلیل عدم تخلخل و نفوذ ناپذیری به راحتی تمیز می شود و لکه به درون آن نفوذ نمی کند. همچنین از رشد و نمو قارچ، باکتری و کپک جلوگیری می کند و در مقابل گرما مقاوم است. سطح کرین لمینیت ندارد، به همین دلیل در مقابل خراش نیز مقاوم است. لبه های کرین برش های دقیقی می خورد و آنها را می توان به صورتی در کنار هم قرار داد که بدون درز دیده شود و ظاهری ظریف را به نمایش گذارند که باعث می شود کثیفی و رطوبت نیز به آن آسیب نرساند .

کرین را با مواد ضدعفونی کننده ی معمولی می توان به راحتی پاک کرد، احتیاج به درزگیری سالیانه ندارد و اگر زمانی ورقه های کرین دچار آسیب دیدگی شود، با سنباده و مواد پر کننده می توان آن را برطرف کرد. اگر هم قسمتی از آن بشکند، می توان آن را برید و قطعه ی جدید جایگزین آن کرد. کرین در کل ماده ی بسیار مقاومی است و در حدود 20 الی 25 سال عمر می کند.

اين همه خواص بسيار مناسب جاي تاملي براي طراحان خوش ذوق در زمينه سازدهني باقي نمي گذارد و نتيجه ي آن را مي توانيد در طرح هاي جديد جنسيس هارمونيكا ببينيد . جايي كه زيبايي و عملكرد دست به دست هم مي دهند و شما را صاحب يك سازدهني متفاوت مي كنند .

منابع :

http://www.genesisharmonicas.net/

http://www.newdesign.ir

a.rafiee@gmail.com