۱۳۸۹ فروردین ۹, دوشنبه

معرفي ساز : Hohner XB-40


بسياري از كساني كه با ما تماس مي گيرند و تحقيقاتي در زمينه خريد سازدهني كرده اند يك سوال مشترك دارند . كدام بهتر است ؟ XB40 هوهنر يا 1847 سيدل . بايد گفت اين دو ساز را نمي توان با هم مقايسه كرد . چون كاركرد هر كدام متفاوت است و شما بر نياز خود بايد ساز را تهيه نماييد. در باره 1847 بطور مفصل در اينجا صحبت كرديم . حال به XB40 مي پردازيم :

چيزي كه اول از همه توجه را جلب مي كند موقع بيرون آوردن XB40 از جعبه است . سازي پر از لبه هاي تيز و انواع زاويه كه در مقام مقايسه فقط در سازدهني "لي اسكار" طرح قديم ديده مي شود با اين تفاوت كه در لي اسكار قديمي در دست گرفتن ساز با احساس راحتي بيشتري همراه بود . با اينكه از يك سازدهني دياتونيك صد دلاري انتظار راحتي خيلي بيشتري داريم ولي جالب اينجاست كه روش تست و نهايي كردن اين ساز هم با بقيه سازهاي صاحب نام متفاوت است و اگر شركت هوهنر مي خواست XB40 هاي ساخته شده را تك تك توسط كارشناسان خود و بصورت دستي مونتاژ و قبل از خروج از كارخانه تست و تاييد كند ، مطمئن باشيد قيمت آن تا دوبرابر هم افزايش مي يافت . همچنين بهتر بود به جاي جعبه پلاستيكي با قفلي بسيار ساده ، جعبه اي فلزي با ساختي مناسب براي آن در نظر گرفته مي شد تا حداقل حرمت سازي به اين خاصي نگه داشته شود . به هر حال تصور مي شود شركت اين كار را نكرده تا قيمت را بيشتر از اين افزايش ندهد ولي به عنوان خريدار شما مي توانيد اين چيزها را بصورت جدا تهيه كنيد . XB40 نسبت به ابعاد خود وزن بسيار كمي دارد كه باعث بوجود آمدن احساس ناخوش آيندي مي شود و ساز را سست و شكننده نشان مي دهد . به گمان نگارنده وزن بيشتر باعث ايجاد احساس بهتري براي نوازنده مي شود ، چيزي كه در سوزوكي هاموند به خوبي به آن توجه شده است . به هر حال با همه ي اينها XB40 مزايايي دارد كه نمي توان آنها را ناديده گرفت و در هنگام نواختن خود را نشان مي دهد.

دقيقا كاري را انجام مي دهد كه براي آن طراحي شده است . مي توانيد در هر نت و با استفاده از تكنيك "بندينگ" دو نت فرعي هم اجرا كنيد . به جز سوراخ شماره ي 3 كه سه نت فرعي دارد يعني همان چيزي كه در همه ي سازدهني هاي دياتونيك قابل دسترس است . البته بعضي نوازنده ها در لطافت و زيبايي نت هاي بوجود آمده در بندينگ نت هاي پايين اين ساز ايرادهايي وارد كرده اند كه به گفته ي "پت ميسين" كه مرجعي براي نوازندگان سازدهني محسوب مي شود شرح ماجرا از اين قرار است :

" من با سازدهني هاي ديگر نيز اين "بندينگ" را اجرا و با XB40 در كليد C مقايسه كردم . نتيجه چيزي نيست كه از آن به عنوان مشكل ياد كنيم . با اندكي تنظيم در زبانه هاي نت هاي پايين مي توان آن را كاملاً بر طرف كرد " .

ويندسيور هاي اين ساز به خوبي جاگذاري شده اند و از عهده ي وظايف خود بر مي آيند و جالب اينجاست كه از بعضي مدلهاي كروماتيك هم بهتر عمل مي كنند . زيرا خلاقيتي كه در جا گذاري زبانه ها و وايند سيور ها به كار برده اند باعث مي شود همكاري بيشتري در حفاظت از هوا صورت پذيرد .

به نمونه صداي اين ساز گوش دهيد

در اين ساز فاصله ي بين سوراخ ها بيشتر از حالت استاندارد است كه اگرچه به راحتي نت ها را پيدا مي كنيد ولي در بعضي تكنيك ها ي چند صدايي و آكوردها ، كار شما را كمي سخت مي كند . قطعه دهاني آن بسيار خوب و راحت است و شانه ي آن به صورتي طراحي شده كه صفحات زبانه به طور مجزا قابل جدا شدن هستند و كمك زيادي به سهولت تعميرات روي "وايندسيور" ها مي كند .

ارزش افزوده اي كه براي اين ساز تعريف شده همان "بندينگ" در هر نت است . براي مثال هنگام نواختن پوزيشن اول - نواختن در سوراخ هاي 4 تا 7 - دو راه براي شما وجود خواهد داشت :

نت C : در شماره 4 فوت كنيد يا - بندينگ دوم مكش شماره 4 را اجرا كنيد

نت D : در شماره 4 مكش كنيد يا بندينگ دوم دميدن در شماره 5 را اجرا كنيد

و به همين ترتيب براي اجراي همه ي نت ها راه دومي در نظر گرفته شده . ولي به هر حال دستيابي به "بندينگ" هاي صحيح ساده نيست و به همين دليل براي نوازندگان معمولي ، اين ارزش افزوده ي XB40 كمي گيج كننده و غير قابل استفاده خواهد بود . حتي بعضي مواقع مشكلاتي را هم براي آنها به همراه دارد . زيرا "وايندسيور" ها به تعميرات و سرويس هاي مداوم نياز دارند كه از توانايي نوازندگان معمولي كمي فراتر مي رود و ممكن است آسيب هايي به ساز خود وارد كنند كه جبران آن هزينه ي مضاعفي بر آنها تحميل كند .

در كل اين ساز با همه ي خصوصيات منحصر به فردي كه دارد يكي از مجموعه ي صدها مدل سازدهني از شركت هاي مختلف است كه مي توانيد براي خريد انتخاب كنيد . وهمانطور كه گفتيم نمي توان هيچ دو سازي را با كاركرد هاي مختلف با هم مقايسه كرد .

۱۳۸۹ فروردین ۷, شنبه

معرفي سازدهني : سال جديد ، سازهاي جديد

يكي از مزيت هاي اختلاف زماني جشن سال نوي شمسي و ميلادي اين است كه در زمان تحويل سال نوي شمسي ديگر تكليف محصولات جديد شركت هاي مختلف كاملا مشخص شده و در دسترس مي باشند . در اولين مطلب سال جديد به يكي از اين نوآوري ها مي پردازيم :

احتمالاً سازدهني ترمولوي فانفار كه شرح‌آن اينجا رفت را به خاطر داريد ، يك ساز بسيار خاص و يونيك . حالا براي اولين بار شركت سيدل سازدهني خود را علاوه بر ظاهر جديد به "ويند سيور" هم مجهز كرده تا ديگر هيچ نگراني بابت نويز ها و سر و صداي اضافي نداشته باشيد و در قبال اين همه تغيير يك "اس" به نام آن افزوده است .

زيباترين قسمت "فانفار-اس" بدنه ي اكريليك آن است كه علاوه بر صداي بسيار خوبي كه براي ساز به ارمغان مي آورد ، عمر بسيار طولاني نيز دارد . البته اين تغيير در بدنه را در ترمولوي فانفار بدون "وايندسيور" نيز مي بينيم :

به ياد داشته باشيد با توجه به اختلاف قيمت صد يورويي اين دو ساز ، خريد سازدهني ترمولوي فانفار-اس فقط به افراد حرفه اي توصيه مي شود و ذره اي از يكتا بودن مدل قبلي فانفار با آن تركيب مربعي بسيار زيبا و جذاب با قيمتي استثنايي نمي كاهد . بيشتر گراني "فانفار - اس" به خاطر كيفيت بسيار بالاي آن و توليد آن با مشخصات ساز حرفه اي "ساكسوني" است .

سازديگري كه امسال رو نمايي شد برادر 1847 معروف است كه توسط سيدل با نام " نوبل" به بازار روانه شده .

روكش كروم مات آن را به طرزي از طرفين باز گذاشته اند كه مي تواند تكنيك هاي دست شما را مشخص تر به گوش شنونده ها برساند . شانه ي آن با دقتي باور نكردني و از جنس آلومينيوم با آبكاري مشكي ساخته و پرداخته شده و در پشت آن لوگوي سيدل را مي بينيم كه با ليزر روي بدنه حك شده است . همچنين با نشانه ي كليد سازدهني كه بصورت برجسته در كنار ساز قرار گرفته است ديگر امكان انتخاب كليد اشتباه حتي در تاريكي مطلق وجود ندارد .

مدل ديگر ساكسوني اركستر است . طرح جديدي از ساكسوني كه با تونينگ متفاوتي عرضه شده . زبانه هايي از جنس استنلس استيل و كيفيت ساختي همچون رنسانس مشخصه اي است كه در هر دو نوع ساكسوني و ساكسوني اركستر مي بينيم. اختلاف نت اين دو سازدهني در زير قابل مشاهده است:


۱۳۸۸ اسفند ۲۵, سه‌شنبه

درباره ي آهنگ back to black


آهنگي كه با هر بار شنيدن زيباتر مي شود

اين آهنگ از آلبومي است به همين نام و دومين آلبوم استوديويي "ايمي واينهاوس" نويسنده ي ترانه و خواننده ي "R&B" بريتانيايي است . با رونمايي از اين آلبوم در اكتبر 2006 سر و صدايي برپا شد و تك آهنگ "بك تو بلك" بود كه نظر منتقدان را بيش از بقيه ي آهنگ هاي آلبوم به خود جلب كرد .

صداي كاملا پخته و روش اجراي بسيار حرفه اي و پراز احساس "ايمي" هيچ راهي براي رسانه هاي رده بندي موسيقي نگذاشت جز اينكه آن را يكي از آهنگ هاي رده ي اول تا دهم معرفي كنند .

بيشتر عكس هاي "ايمي" جنجالي و ‍ژوليده است و دليلي ندارد جز اعتياد به الكل و انواع مواد مخدر . تا حدي كه از او به عنوان اسطوره ي مخدر نيز ياد مي كنند . او متولد 1983 در لندن است و همچون مواد مخدر ، در موسيقي هم همه چيز را تجربه كرده . در بيست سالگي با انتشار اولين آلبوم توانست كانديداي دريافت بهترين آلبوم سولوي زنان و بهترين كار هنري بريتانيا شود و در بين آهنگ هاي برتر رده ي سيزدهم را كسب كند . در سال 2006 آلبوم "بك تو بلك" او از لحاظ فروش دو بار در بريتانيا رده اول را فتح كرد و بالاخره در سال 2007 اين آلبوم به آمريكا رسيد و مستقيم به ليست ده آلبوم برتر جدول رفت .

البته موفقيت هيچ وقت بدون دردسر نبوده است و براي "ايمي" فشار بيش از حد رسانه ها و مطبوعات و درشت نمايي مسائلي از زندگي خصوصي اش هزينه اي بود كه براي ستاره شدن بايد مي پرداخت . قسمتي از اين هزينه ها براي خودش و همچنين دنياي موسيقي بسيار مفيد بود : در سال 2008 بعد از افشاي فيلمي كه او را درحال كشيدن مخدر نشان مي داد مجبور شد بر خلاف گفته هايش در آهنگ "Rehab" ، براي حفظ چهره ي هنري خود به مركز بازپروري برود و يك ماه بعد از لحاظ سلامت و ظاهري در حدي بود كه بتواند در پنجاهمين دوره ي "گرمي" معتبرترين جايزه موسيقي جهان - به تنهايي پنج جايزه را از آن خود كند .

درباره ي آهنگ : به نظر نويسنده تنها حالتي كه مي توان به زبان فارسي براي آن متصور شد همان اصطلاح "غم لشكر انگيزد" حافظ است . "ايمي" فضاي زيبايي را در شعر متصور شده و گويا تنها كسي كه از عهده ي بيانش برمي آيد خود اوست . مانند آهنگسازي كه براي صداي خواننده ي خود آهنگ مي سازد او نيز شعر را براي صداي خود گفته . صدايي سهل و ممتنع ، صدايي سرشار از غم و هوس با ته مايه اي از استيصال . ترانه ي اين آهنگ را اينجا بخوانيد . پر است از استعاره هاي زيبايي همچون : tiny penny rolling up the walls inside كه علاوه بر اينكه كسي غير از خود او نمي تواند باشد ولي براي همه ي شنونده ها صدق مي كند . يا آن خداحافظي هاي ساده اي كه دنيايي در پشت خود نهان دارد :

We only said good-bye with words
I died a hundred times
You go back to her
And I go back to black

آهنگ را از اينجا بشنويد و حالا اصل ماجرا یعنی "بک تو بلک" و سازدهنی:

كريستلا برتون كيست : نوازنده ي فرانسوي كه بطور اختصاصي سازدهني " 1847 سيدل " مي نوازد . او از چهار سالگي موسيقي را شروع كرده و در سن بيست و چهارسالگي بود كه بطور اتفاقي سازدهني را كشف مي كند و به گفته ي خودش از دنياي كسالت بار "آبوا" و فلوت آزاد شده و ديگر به آنها دست نمي زند .

به مدت يازده سال از دوران موسيقي و حتي سازهني دور بوده و خودش مي گويد " به شدت درگير هزينه هاي زندگي و اجاره خانه و ... بودم" . ولي بنا بر بعضي دانسته ها او هم همچون "ايمي" روزگاري در بازپروري سپري كرده و خوشبختانه هم اكنون دوباره به دوران طلايي خودش بازگشته است . او سازدهني را بصورت خود آموز شروع كرد و با اصرار فراوان توانست بالاخره خود را به عنوان شاگرد استاد مسلم سازدهني Jean-Jacques Milteau تثبيت كند . مي توانيد با ساعتي 20يورو در كلاس هاي خصوصي و از راه دور كريستل شركت كنيد و نكات ظريفي از او بياموزيد كه به قول معروف در قوطي هيچ عطاري يافت نمي شود .

يكي از درس هاي آموزش سازدهني در مطالب گذشته نواختن ساز روي آهنگ ها بود . توانايي ويژه ي "كريستل برتون" در اجراي روي آهنگ ها هميشه زيبايي خاصي به كار مي دهد و شما آهنگ را بسيار جذاب تر از قطعه ي اصلي مي شنويد . براي نمونه "بك تو بلك" با اجراي سازدهني "كريستل" روي آهنگ اصلي آنچنان جذاب و زيبا و پراحساس شده كه گويا از ابتدا در آهنگ وجود داشته و به شخصه اميد دارم اجراي دو نفره ايي از اين دو بانوي هنرمند ببينيم .

اجراي آهنك "بك تو بلك" را با سازدهني كريستل در اينجا ببينيد

البته غير از آهنگسازي خوب ، شعر زيبا و صداي خاص "ايمي" و تكنيك هاي سازدهني "كريستل" موارد ديگري نيز در زيبايي آن تاثير داشته اند كه از آن جمله مي توان به حس و حال مشترك "ايمي" و "كريستل" اشاره كرد . گفتني است كريستل اين ويدئو را در نيمه هاي شب و تنهايي و بي خوابي ضبط كرده است.

پيشنهاد اين مطلب را دوست گرامي "ميس شانزليزه" داد و منتظر نظرات ايشان و ديگر دوستان براي اضافه كردن به مطلب هستيم.

a.rafiee@gmail.com

۱۳۸۸ اسفند ۲۴, دوشنبه

فروش سازدهني - توضيح



مشكلات تبادل ارز + نوروز + تعطيلات + گمرك + تاخير = بد قولي ما

ظاهراً كساني كه منتظر تحويل سازهاي خود قبل از نوروز بودند بايد تا پايان تعطيلات منتظر بمانند . بدينوسيله از كليه ي اين دوستان پوزش مي طلبيم و به اين خاطر شرايط ويژه اي براي اين عزيزان در نظر گرفته ايم تا شايد جبراني باشد براي اين انتظار . توضيح اينكه ثبت سفارش براي بعد از تعطيلات همچنان ادامه دارد و مي توانيد از تخفيفات ويژه نوروز بهره ببريد .

۱۳۸۸ اسفند ۲۲, شنبه

توصيه هايي براي نوازندگان سازدهني


براي نوازنده شدن خلاقيت و استعداد نقش بسيار مهمي بازي مي كند ولي تا همين لحظه كه اين متن در حال نگارش است هنوز كسي نتوانسته اهميت تلاش و تمرين را تكذيب كند . البته شايد به نظر شما بعضي از اين توصيه ها كمي آرمانگرايانه يا فانتزي به نظر برسد ولي شك نداشته باشيد كه قسمت مهمي است از راهي كه براي نوازنده شدن بايد طي كنيد .

تنظيم زمان

اولين و اصلي ترين تكنيك و تمريني كه با سازدهني و بدون سازدهني بايد انجام بدهيد . گرچه نمي توانم به خوبي اهميت آن را براي شما توضيح دهم ولي بدون آموزش زمانبندي، نوازندگي شما به هيچ كاري نخواهد آمد . با يك درك درست از زمان در موسيقي شما مي توانيد به خوبي سطح نوازندگي خود را بالا ببريد . بهترين كار اين است : كمي به عقب برگرديد و روي "بيت" ها يا ضرب هاي موسيقي كاركنيد . با اين كار مي توانيد به راحتي خودتان را با قطعه هاي موسيقي وفق دهيد و در برابر آن آهنگ مانند يك موسيقيدان عمل كنيد.

توصيه مي شود تا شش ماه و حتي بيشتر با هر چيزي كه در اطراف شما يك ريتم مشخص و معلوم دارد ضرب ها را تمرين كنيد . با پنجه ي پا ، با تنفس ، با نوك انگشتان ، حتي هنگام راه رفتن و قدم برداشتن مي توانيد خود را با ريتم صداهاي اطراف تنظيم كنيد . فرقي نمي كند چه صدايي . از صداي چكه ي آب گرفته تا صداي سم اسب يا برف پاك كن اتومبيل و ... . تاكيد مي كنيم : با هر چيزي كه ريتم مشخصي دارد مي توانيد تمرين كنيد تا كم كم ملكه ي ذهن شما شود .

انواع قطعات و سبك هاي موسيقي حتي آنهايي كه مورد علاقه شما نيست را گوش كرده و سعي كنيد با آنها ريتم بگيريد . راك ، بلوز ، پاپ، قطعات پيچيده و ساده ، همه و همه مي توانند به رشد گوش موسيقي شما كمك كنند .

بعد از همه ي اين كارها و وقتي روي گرفتن ريتم آهنگ مسلط شديد سعي كنيد روي ريتم اصلي هر آهنگ ريتم هاي خودتان را اضافه كنيد . هميشه لا به لاي ريتم هاي آهنگ ها جايي براي خلاقيت و اضافه كردن صداي ضربه هاي پا و يا دست شما هست . آن ها را پيدا كنيد و خود را جزئي از آهنگ كنيد . قول مي دهيم با درست عمل كردن به اين درس و ياد گرفتن آن هيچوقت خارج از ريتم نخواهيد نواخت و حتي موسيقيدان ها و آهنگسازها هم از اجراي شما ايراد خاصي نخواهند گرفت. براي تبديل شدن به يك نوازنده حرفه اي بايد توانايي پيدا كردن و اجراي نت هايي كه مي توانند در يك آهنگ باشند ولي نيستند را داشته باشيد . ممكن است اين نت ها پراكنده باشند و الگوي مشخص نداشته باشند ولي زمانبندي درست شما مي تواند نتيجه اي بي عيب و نقص براي شما به ارمغان آورد .

اين يكي از مهمترين نكاتي است كه بايد هميشه به ياد داشته باشيد . اشتباهات جبران پذيرند . از همين حالا هم مي توانيد شروع كنيد


تمرينات تنفس

يكي از قسمت هاي بسيارمهم در نوازندگي سازهاي بادي كنترلي است كه شما روي نفس خود داريد . البته اينكه در درجه دوم به آن پرداختيم از اهميت موضوع كم نمي كند و بايد اين نكته را هم بدانيد كه تا حد زيادي با تمرين قبلي (تنظيم زمان) مرتبط و آميخته است . زيرا ميزان ظرفيت نفس شماست كه مي تواند ميزان قدرت صداي هر نت و كشيدگي هر نت را در واحد زمان تعيين كند . تنفس است كه به شما اجازه مي دهد قطعات پيچيده ي مخلوطي از نت هاي مكش و دمش را با سرعت اجرا كنيد . بدون تنظيم نفس شما نمي توانيد زمان را در دست خود داشته باشيد و در لحظه آن چيزي را كه بايد اجرا شود درست اجرا كنيد . شما بايد مهارت تنفس با ديافراگم خود را پرورش دهيد و تلاش كنيد ظرفيت تنفس خود را بالا ببريد . در اينصورت خود شما هم لذت بيشتري خواهيد برد .

ياد آور مي شويم اين تمرين ها حتي براي كساني كه مشكل تنفسي دارند هم توصيه مي شود و نواختن سازدهني يكي از تكنيك هاي معرفي شده توسط متخصصان براي برطرف كردن ناراحتي هاي تنفسي است .

چگونگي تمرين

درابتدا بايد بدانيد كه اين عمل صبح ها موقع بيداري يا شبها موقع دراز كشيدن و آماده شدن براي خواب بايد بصورت روزمره انجام شود:

1- ريه هاي خود را كاملا پر كنيد تا به وضعيت فشار در قفسه سينه برسيد و نفس خود را كمي حبس كنيد .

2- اكنون به آرامي كمي هواي ديگر به داخل بكشيد و به آرامي به معده خود هم اجازه دهيد تا كمي از اين هوا را نگه دارد.

3- بنا به تحمل خود سي ثانيه يا بيشتر تحمل كنيد و بدن خود را كاملا آزاد بگذاريد.

4- اكنون به آرامي هوا را از ريه هاي خود خارج كنيد ولي بصورتي كه حالت سينه شما تغيير نكند.
- در ابتدا كه هوا با فشار و سرعت مي خواهد از ريه هاي شما خارج شود . سعي كنيد آن را با ديافراگم خود كنترل كنيد و كمي به عقب برگردانيد.
- همينطور كه هوا را بيرون مي دهيد كم كم فشار هوا كمتر مي شود و سرعت كمتري براي خروج پيدا مي كند . در اينجا باز هم بايد ديافراگم خود را به كار بگيريد و هوا را به بيرون هل دهيد . نكته ي مهم اينجاست كه بايد سعي كنيد در تمامي مراحل، خروج هوا فشار يكساني داشته باشد.
- سينه هاي خود را كه هنوز در حالت انبساط هستند در همان حالت نگه داريد.
- كم كم با خالي شدن كامل هوا شما بايد فشار بيشتري به ديافراگم خود بياوريد.

5- با خروج كامل هوا و به علت اينكه شما هنوز سينه خود را در حالت انبساط نگه داشته ايد ديافراگم شما در حالت مناسب كشش قرار مي گيرد ولي هنوز فشاري به آن وارد نشده تا تقويت شود.

6- با حالت سرفه ته مانده هاي هوا ر ا نيز به بيرون پرتاب كنيد.

7- به مدت پانزده ثانيه اين حالت را ادامه دهيد . البته نه آنقدر كه دچار سرگيجه شويد.

8- سينه شما كه هنوز در حالت انبساط اوليه است را آرام رام و بدون هيچ عجله اي با كشيدن هوا به داخل پر كنيد.

9- به ديافراگم خود اجازه دهيد براي ثابت نگه داشتن سرعت ورود هوا به شما كمك كند.

10- وقتي سينه شما پر از هوا شد دوباره مانند مراحل اول كمي صبر كنيد ودوباره كمي هوا اضافه كنيد.

11- به مرحله شماره 3 بازگرديد و حدود پنج دقيقه به اين تمرين ها ادامه دهيد.

حال بدن خود را ريلكس كرده و از تنفس خود لذت ببريد . در روزهاي اول ممكن است تمرين تنفس بدون تغيير حالت سينه براي شما مشكل باشد ولي كم كم به آن عادت مي كنيد . البته مجبوريد براي دستيابي به هدفي همچون نوازندگي سازدهني كارهايي كه به تنفس شما صدمه مي زنند را كنار بگذاريد . شايد اين هدف يكي از راههاي ترك سيگار براي شما باشد .

همچنين يكي از تمرين هاي خوب در اين زمينه تمرين ضرب هاي موسيقي با نفس نفس زدن است . يكي ديگر از اين تمرين ها ضربه زدن با ديافراگم و پر كردن ناگهاني ريه بوسيله بيني است و سپس خارج ساختن آن از دهان با سرعتي آرامتر از حد معمول و بعد از چند دقيقه معكوس اين عمل . يعني اينكه هوا را اين بار از دهان به آرامي به داخل بكشيد و سپس با ضربه هاي ديافراگم آن را با سرعت از راه بيني خارج سازيد . البته در اين روش نبايد گوش هاي شما مسدود باشد .

وسايل كمك آموزشي

كتاب ها و نرم افزار هاي آموزشي زيادي در اين زمينه به زبان انگليسي وجود دارد . مي توانيد از آنها بهره ببريد . البته توصيه ما اين است : هيچ كتابي نمي تواند كار يك استاد خوب را براي شما انجام دهد.


محدود نباشيد

هيچ وقت به آهنگ هاي مختص سازدهني قانع نباشيد . كتاب ها و نت هاي موسيقي فراواني براي سازهاي مختلف وجود دارد . سعي كنيد نيم نگاهي هم به آنها داشته باشيد . براي مثال بهترين آنها نت ساز فلوت است كه مي توان آن را با يك سازدهني دوازده سوراخ كروماتيك نواخت . بعد از آن آبوا و ويالون و سازهاي ديگر هم هستند . البته ممكن است در رنج صداي ديگري باشند ولي كليات آهنگ را مي توانيد با آنها تمرين كنيد . حتي قطعات پيانو را هم مي توان با يك سازدهني شانزده سوراخ كروماتيك اجرا كرد . نترسيد و امتحان كنيد .


آموزش منظم داشته باشيد

روزي ده دقيقه تمرين بهتر از اين است كه فقط هر جمعه چهار ساعت مداوم تمرين كنيد . البته اينكه برنامه ريزي منظمي هم براي تمرين روزانه خود داشته باشيد خيلي بهتر است ولي سعي كنيد تمرين خود را در زمانهايي انجام دهيد كه فكر و ذهن شما كاملا آماده است . علي الخصوص اينكه در مواقع ناراحتي و عصبانيت و حالات غيرمعمول فقط خود را خسته مي كنيد و يادگيري چنداني نخواهيد داشت .

يادگرفتن آهنگ هاي مشخص و شناخته شده يكي از بهترين راههاي تمرين است . با قطعات ساده شروع كنيد و هر آهنگي را تا آنجا پيش برويد كه نواختن آن براي شما راحت باشد .

يكي از راههاي پيشنهادي ما اين است : همواره ساز خود را همراه داشته باشيد . در طول روز قطعا دقايقي بلا استفاده داريد كه ارزش دارد براي آنها برنامه ريزي لحظه اي صورت گيرد . آنها را به تمرين سازدهني اختصاص دهيد . بعد از دو ماه خواهيد ديد چقدر به ساز خود نزديك و از حالت مبتدي بودن دور شده ايد .


بداهه نوازي

اگر تمرينات زمانبندي را به خوبي فرا گرفته باشيد اكنون مي توانيد شروع كنيد و در ميزان هاي مختلف موسيقي با سازدهني خود چرخي بزنيد و سر و صدا كنيد ! مهم نيست بدانيد چه مي نوازيد فقط سعي كنيد تكه هاي قشنگي از موسيقي ايجاد كنيد .

آهنگي كه دوست داريد را در پخش موزيك خود گذاشته و سعي كنيد بفهميد در چه كليدي است . كافيست ببينيد انتهاي آهنگ شما كدام نت موثرترين است. اين نت همان كليد آهنگ است و نتي است كه بيشترين احساس خود را بايد روي آن بگذاريد البته با توجه ويژه به زمانبندي و scale ها . به هر حال اگر اين چيزها را هم ندانستيد مي توانيد با كوشش و خطا به آنها دست يابيد . تست كنيد كدام نت ها دلنشين است و خوب در آهنگ قرار مي گيرد . تمام نت هايي كه در آهنگ قرار مي گيرند بدون آنكه در آن وقفه ايجاد كنند را در ذهن خود نشانه گذاري كنيد و بصورت تجربي از نوازندگي لذت ببريد .


آموختن آهنگ

يك آهنگ را به چند بلوك ساده تقسيم كنيد . هر بلوك را جدا جدا بنوازيد . تكرار كنيد و وقتي ياد گرفتيد آنها را به هم بچسبانيد و باز كل آنها را تكرار كنيد . ممكن است يك آهنگ چندين قسمت مختلف براي بلوك درست كردن داشته باشد ولي به هر حال بايد تلاش كنيد . چون خستگي و فرار از مشكلات چيزي به شما نخواهد آموخت . هيچ راهي براي فرار از اين شيوه ي آموزشي نداريد . آنقدر موسيقي را قسمت به قسمت گوش كنيد تا كاملا آن را در ذهن خود بشنويد . بايد بتوانيد آهنگ (منظور شعر نيست) آن را كاملا از ابتدا تا انتها زير لب زمزمه كنيد . اين كار به نواختن سازدهني شما كمك بزرگي خواهد كرد.


ياد بگيريد بدون پيش زمينه قبلي بنوازيد

به عنوان نوازنده بايد آنقدر در خواندن نت ها و تبديل آن به صدا مهارت كسب كنيد كه قطعاتي كه تا به حال نشنيده ايد را نيز به سرعت اجرا نماييد . اين كار شما را به عنوان نوازنده اي بدون محدوديت به ديگران معرفي مي كند . البته هيچ چيزي در اين زمينه به شما كمك نخواهد كرد جز سه چيز : اول آموزش و يادگيري درست زمانبندي و نت خواني ... دوم تمرين و سوم تمرين


تلاش براي اجتماعي شدن

وقتي حس كرديد به اندازه ي مناسبي سازدهني آموخته ايد سعي كنيد گروهي تشكيل دهيد و بصورت گروهي تمرين ها را ادامه دهيد . هر جا توانستيد درباره ي سازدهني و موسيقي و ... صحبت كنيد . بالاخره كساني پيدا مي شوند كه علاقه مشابهي داشته باشند و مهم نيست كه شما سر گروه باشيد يا عضو ساده . مهم تمرين هاي جمعي است .

بعد از آن گاه گاهي كه به تنهايي نوازندگي مي كنيد تفاوت نوازندگي خود را با قبل كاملا متوجه خواهيد شد و احساس لذت بي اندازه اي مي بريد . ضمنا توجه داشته باشيد بايد به نوازندگان ديگر با دقت گوش كنيد حتي در سطوح ابتدايي و نگذاريد فخر فروشي درگروه مانع ايجاد رقابت و آموزش اعضا از همديگر شود . به ياد داشته باشيد موسيقي يكي از بهترين روش ها براي يافتن دوستان خوب و انسانهاي درست است .

۱۳۸۸ اسفند ۱۸, سه‌شنبه

هارمونيكاتور !


مثل همه ي چيزهايي كه مي شناسيم سازدهني نيز سوژه لطيفه ها و طنازي بعضي سايت ها و وبلاگ هاست . در اينجا بعضي سوال و جواب هاي طنز كه با فرهنگ و زبان ما سازگار است و علاوه بر آن براي عموم قابل درك است را گذاشته ايم . اميدواريم كه همواره دلهايتان لبريز از شادي باشد .

.

س : به افرادي كه مدام دور و بر آهنگساز ها و خواننده هاي گمنام مي بينيد چه مي گوييد ؟

ج : نوازنده سازدهني !

-------------------------

س : يك نوازنده سازدهني در بهترين حالت چه آهنگي مي تواند اجرا كند ؟

ج : فرقي نمي كنه !‌ با سازدهني همشون مثل هم هستن!

-------------------------

س : در اجراهاي بزرگ و زنده وقتي نوازنده سازدهني خارج از قطعه مي نوازد به او چه مي گويند ؟

ج : مرحوم!

-------------------------

س : وقتي يك تك نوازي سازدهني با موفقيت به انتها مي رسد چه مي گوييد ؟

س : خدا را شكر !

-------------------------

س : براي بستن يك لامپ چند نوازنده سازدهني لازم است ؟

ج : پنج نوازنده ! يك نفر براي پيچاندن لامپ و چهار نفر براي تشخيص اينكه لامپ با چه روشي (كراس يا استريت) پيچانده شود !

-------------------------

س : وقتي يك نوازنده ي سازدهني ادعا مي كند كه دقيقا مي داند كدام نت را مي نوازد به او چه مي گوييد ؟

ج : دروغگو !

-------------------------

س : چرا بعضي نوازنده هاي سازدهني مي گويند نوازنده ي "هارپ" هستند ؟

ج : به خاطر اينكه شما نفهميد نوازنده ي سازدهني هستند !

-------------------------

س : كدام بهتر است ؟ گيتار الكتريك يا سازدهني ؟

ج : گيتار الكتريك . چون در دعوا نمي توانيد از خودتان با سازدهني دفاع كنيد !

-------------------------

س : به نوازنده سازدهني كه يك مدل ساز را از شركت هاي مختلف سفارش مي دهد چه مي توان گفت ؟

ج : مايه دار ! چون همه ي آن سازها يك كار را مي كنند !

-------------------------

س : براي عوض كردن لامپ چند نوازنده سازدهني لازم است ؟

ج : بي خيال !

-------------------------

س: چگونه مي فهميد كه مهمان شما نوازنده ي سازدهني است ؟

ج : از او مي خواهم كليد هايش را نشانم بدهد ! آنها هميشه كليد (سازدهني) ها را گم مي كنند!

-------------------------

س : نوازندگان سازدهني چطوربا هم احوالپرسي مي كنند ؟

ج : سلام . بالاخره تونستي فلان آهنگ را مثل من بزني ؟!

-------------------------

س : چگونه مي شود يك نوازنده سازدهني را راهنمايي كرد كه زيباتر بنوازد ؟

ج : داري مصاحبه مي كني يا ما را گرفتي ؟!

-------------------------

س : شباهت نوازنده سازدهني كه با قدرت مي نوازد و جارو برقي در چيست ؟

ج : هر دو هوا را مي مكند و صداي بلندي ايجاد مي كنند!

-------------------------

س : شرايط ايده آل در اجراي زنده براي يك نوازنده سازدهني چيست ؟

ج : زماني است كه همراه با آكاردئون و پيانو و ويلون و چند ساز ديگر قطعه اي را مي نوازند ! در اينصورت كسي نمي شنود كه او چه كار مي كند !

-------------------------

س : وقتي هنگام اجرا هر دو طرف سازدهني با آب دهان نوازنده خيس مي شود چه معنايي دارد ؟

ج : به اين معناست كه صحنه كاملا تراز است وهيچگونه شيبي ندارد!

-------------------------

س : براي اجراي يك قطعه ي "سولو" چند نوازنده سازدهني لازم است ؟

ج : صد نفر يا بيشتر ! يك نفر براي نواختن قطعه و بقيه براي گفتن اينكه : من هم مي توانم اينكه كاري ندارد !

-------------------------

س : آمپلي فايرها چه نقشي براي نوازندگان سازدهني سبك بلوز ايفا مي كنند ؟

ج : ليوان خالي آبجو !